Event/sponsring
Coca-Colas OS-kampanj kommer till Sverige
Publicerad: 17 februari 2012, 11:01
OS-sponsorn Coca-Cola gör för första gången en stor OS-kampanj utanför värdlandets gränser. I dag lanseras den svenska delen av kampanjen.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouPlay är blockerad under “Visa våra partners”.
Coca-Colas OS-kampanj "Move to the beat" lanserades i London i går med ett stort event och avtäckningen av grafitti-konstverket "Beat wall".
I fokus för OS-aktiveringen står dj:n och producenten Mark Ronson, som har åkt världen runt och samplat ljud från idrotter i OS-låten "Anywhere in the world".
Coca-Cola har sponsrat OS sedan 1928 och är den äldsta huvudsponsorn.
Det är dock första gången bolaget gör en stor OS-kampanj även utanför värdlandets gränser.
I dag lanseras den svenska delen av kampanjen, i samarbete med pr-byrån JMW, som även fått uppdraget att hantera Coca-Colas EM-kampanj i Sverige.
– Den svenska OS-kampanjen lanseras med en lokal variant av London-eventet med ett verk av två svenska grafitti-konstnärer, säger Brit Stakston, kundansvarig för Coca-Cola på JMW.
Konstnärerna är Daniel "Noeone" Janosz från Uddevalla och Robert "Super-G" Forsberg från Karlstad.
I centrum för OS-kampanjen är en dj-tävling på Facebook. Men mixappen "Track the beat" på Facebook kan alla göra sin egen tolkning av OS-låten, utifrån Mark Ronsons ljud.
Varje land utser en vinnare som får träffa Mark Ronson och artisten Katy B, som sjunger OS-låten, i London.
I kampanjen ingår också en reklamfilm som kommer att gå på tv i Sverige. Filmen visar ett liveframträdande med Mark Ronson och Katy B, och de idrotterna som ligger bakom ljudsamplingarna i OS-låten.
Arbetsgrupp för Coca-Cola hos JMW
Kundansvarig: Brit Stakston
Projektledare: Nina Starco
Kommunikationskonsulter i uppdraget: Canan Yasar, Tove Widemar, Ronnie Johansson
Junior CD: Samuel Garlöv
CD: Joakim Karlsson