Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

Coca-Colas OS-kampanj kommer till Sverige

OS-sponsorn Coca-Cola gör för första gången en stor OS-kampanj utanför värdlandets gränser. I dag lanseras den svenska delen av kampanjen.


Publicerad 2012-02-17 11:01
Uppdaterad 2015-12-06 14:32

Ämnen i artikeln:

JMW

Dela artikeln:

Coca-Colas OS-kampanj "Move to the beat" lanserades i London i går med ett stort event och avtäckningen av grafitti-konstverket "Beat wall".

I fokus för OS-aktiveringen står dj:n och producenten Mark Ronson, som har åkt världen runt och samplat ljud från idrotter i OS-låten "Anywhere in the world".

Coca-Cola har sponsrat OS sedan 1928 och är den äldsta huvudsponsorn.

Det är dock första gången bolaget gör en stor OS-kampanj även utanför värdlandets gränser.

I dag lanseras den svenska delen av kampanjen, i samarbete med pr-byrån JMW, som även fått uppdraget att hantera Coca-Colas EM-kampanj i Sverige.

– Den svenska OS-kampanjen lanseras med en lokal variant av London-eventet med ett verk av två svenska grafitti-konstnärer, säger Brit Stakston, kundansvarig för Coca-Cola på JMW.

Konstnärerna är Daniel "Noeone" Janosz från Uddevalla och Robert "Super-G" Forsberg från Karlstad.

I centrum för OS-kampanjen är en dj-tävling på Facebook. Men mixappen "Track the beat" på Facebook kan alla göra sin egen tolkning av OS-låten, utifrån Mark Ronsons ljud.

Varje land utser en vinnare som får träffa Mark Ronson och artisten Katy B, som sjunger OS-låten, i London.

I kampanjen ingår också en reklamfilm som kommer att gå på tv i Sverige. Filmen visar ett liveframträdande med Mark Ronson och Katy B, och de idrotterna som ligger bakom ljudsamplingarna i OS-låten.

Arbetsgrupp för Coca-Cola hos JMW

Kundansvarig: Brit Stakston

Projektledare: Nina Starco

Kommunikationskonsulter i uppdraget: Canan Yasar, Tove Widemar, Ronnie Johansson

Junior CD: Samuel Garlöv

CD: Joakim Karlsson

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.