Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Cloettas OS-sponsring ger resultat

Publicerad: 1 Augusti 2012, 06:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:15

Cloettas Kexchokladförsäljning ökade med 35 procent under juli. Nu siktar de på på ett långsiktigt samarbete med SOK.


Cloetta är teamsponsor till Svenska olympiska kommittén och har sjösatt en stor marknadssatsning under OS Detta har rönt stora framgångar och ökat försäljningen av huvudprodukten Kexchoklad med 35 procent, skriver Dagens Industri.

– Vi har satsat mycket på reklam i butiker och på stortavlor men även i sociala medier och på Youtube. Det har gett effekt, säger Johan Erikson, Cloettas marknadsdirektör, till Dagens Industri.

Kampanjen kommer att fortsätta efter OS, men samtidigt kommer nya produkter lanseras och en ny strategi att sjösättas där lanseringar på fler marknader kan komma att ingå. För närvarande siktar Cloetta dock på ett långt samarbete med Svenska olympiska kommittén.

– Kexchoklad passar som hand i handske för OS-sponsring och vi har en långsiktig plan för hur vi ska ta upp den produkten till höga nivåer. Vi fortsätter sponsra oavsett hur det går sportsligt, säger Johan Eriksson.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.