Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Cancerfonden prisas för Bröstskolan

Publicerad: 5 Oktober 2017, 18:13
Uppdaterad: 5 Oktober 2017, 20:21

Bild 1/2  Cancerfonden tar emot första pris på scen på Berns. Foto: Henrik Gustavsson

INHOUSEGALAN. Kampanjfilmen som först stoppades av Facebook vinner första pris.


Ämnen i artikeln:

CancerfondenInhouse

Cancerfonden vinner första pris i katagorin Bästa digitala aktivering för den omtalade "Bröstskolan" som först förbjöds av Facebook. Cancerfonden svarade med att göra de grafiska, rosa brösten i intruktionsfilmen fyrkantiga istället.

Nyheten blev omskriven i både svenska och internationella medier, och ledde till att Facebook bad om ursäkt och meddelade att man kommer se över sitt regelverk för hur annonser bedöms.

Motivering:

"Allt går snabbare och snabbare. Vi lever i en digital värld där du på direkten blir varse om din uppladdade bild blivit populär eller inte, eller om den till och med blockerats på grund av Facebooks censurregler. Bröst på Facebook var tydligen ingen hit, men det digitalt snabbfotade tänkandet som följde blev det".

Vinnare: Cancerfonden/Bröstskolan Silver: Metro/Misslyckandepodden Brons: Ica/Shake that taco

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

CancerfondenInhouse

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev