Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Byråer går ihop för stadens bästa

Publicerad: 27 Augusti 2012, 10:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:13

I samband med att Jönköping ska förnya sin profil tar staden hjälp av tre konkurrerande reklambyråer. Bolt, Kompago och NY ska göra staden mer attraktiv.


När varumärket Jönköping ska förnyas och göras mer attraktivt väljer staden en annorlunda marknadsföringslösning. Istället för att välja en byrå får stadens tre största reklambyråer det gemensamma uppdraget att finna framtidens marknadsföring av varumärket Jönköping.

– Vi tror på samarbete i Jönköping och jag tror att det är bra att korsa samman idéer och arbetsmetoder. I det här arbetet kan de både samarbeta och utmana varandra, säger Helena Nordström, marknadschef på Destination Jönköping, till dagensmedia.se.

Arbetet med förnyelsen av varumärket Jönköping inleddes i januari i år och är nu framme i det skede då de större strategierna ska spikas.

– Arbetat med inhämtning av tankar har pågått hela våren. I juni kontaktades byråerna, säger Helena Nordström.

Projektets möten kommer att rotera mellan byråernas olika kontor och det första hölls i förra veckan.

– Byråerna blev först förvånade men ställde sig snabbt positiva till idén. Vi har gett dem fria händer och nu ska de träffas regelbundet för att arbeta fram vår nya marknadsföring och strategi, säger Helena Nordström.

När dagensmedia.se når Pär Löfstedt, vd på Kompago, är han spänd inför vad både byråsamarbetet och uppdraget kommer att landa i för resultat. Men han anser inte att samarbetet med konkurrenterna känns märkligt.

– I detta speciella uppdrag känns det inte särskilt märkligt, snarare naturligt att samarbeta. Historiskt har vi ju varit konkurrenter, men vi går alla samman för att göra något gott för vår stad. Det är faktiskt inte samarbetet som känns svårt, snarare uppdraget i sig, säger Pär Löfstedt.

Pär Löfstedt rekommenderar andra orter, särskilt mindre städer, att använda liknande samarbetsmodell.

– Den här typen av arbetsmodell känns bra för städer, särskilt för mindre orter där det förmodligen krävs att man samarbetar för att få ut ett riktigt bra resultat. Det är helt klart något för landsbygden, säger Pär Löfstedt.

Han skämtar till och med om ett djupare samarbete på sikt.

– Vem vet vad detta leder till? Hittills känns det jättebra så vi får se var det landar. Det kanske blir en sammanslagning, säger Pär Löfstedt.

Byråerna kommer främst att fokusera på projektet under september och oktober för att senare under hösten presentera sitt resultat.

Fredrik Hammarbäck

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.