Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Betsafe sponsrar kontroversiell biltävling

Publicerad: 30 September 2009, 07:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:02

När det omstridda bilracet Gumball 3000, som körs på allmän väg, drar igång första maj kommer spelbolaget Betsafe ha en egen bil på startlinjen.


Anmälningsavgiften till Gumball Race är cirka 330 000 kronor. Förarna ställer upp i sina egna bilar, allt från porschar till Lamborghinis och Ferraris och tävlar sedan på allmän väg. Evenemanget, som befinner sig i lagens gråzon, har de senaste åren genererat en hel del negativa skriverier men det hindrar inte Betsafe från att investerar stort i tävlingen.

– Visst har vi varit lite oroliga för den aspekten men vi har gjort vad vi kan för att försäkra oss om evenemanget blir så lagligt som möjligt. Till exempel har centrala delar av London spärrats av för tävlingen, vilket inte skulle ha varit möjligt utan samarbete med polisen, säger Pia-Karin Åkesson, marknadschef för Betsafe i Sverige.

Varför var evenemanget intressant för er?

– Tja, för det första hr vi en biltokig vd men mest är det för att vi har övervägande unga och manlig spelare som vi tror attraheras av den här tävlingen.

Som officiell sponsor får Betsafe sin logga på alla de anmälda bilarna men ställer också upp med en egen bil. Vem som ska köra bilen är ännu inte klart. 

– Vi ska anordna en pokertävling där vinnaren, tillsammans med en kompis, blir vår deltagare i tävlingen.

Så vad får de köra för bil?

– Vi för fortfarande diskussioner om det. Kanske en sportigare form av Audi eller en Porsche?

Vad är det för fel på Lamborghini och Ferrari då?

– Ha ha, det är väl inte helt fel med en Porsche eller Audi heller?

En avgörande orsak till att Betsafe valde att sponsra tävlingen är att racet i år passerar både genom Stockholm och Köpenhamn.

– Danmark och Sverige är, tillsammans med Norge, våra huvudmarknader. Sedan fortsätter ju tävlingen i Nordamerika men där har vi inga förväntningar på att locka till oss spelare.

Vad för slags uppmärksamhet räknar ni med?

– Stor. Det skrivs mycket om tävlingen och den lockar många besökare. Sedan läggs det up massvis med bilder på Youtube och liknande sajter.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.