Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Bästa tipsen för att vinna i Inhouse

Publicerad: 20 Augusti 2019, 08:42

Inhousetävlingens jurymedlem Christel Hedin, till vardags vd på Abakus, delar med sig av sina bästa tips för att gå riktigt långt i tävlingen.


Ämnen i artikeln:

Dagens MediaInhouseResumé

Än är det inte för sent att skicka in bidrag till Dagens Medias och Resumés tävling Inhouse – tävlingen som belönar reklam som produceras internt på Sveriges marknads- och inhouseavdelningar.

Christel Hedin, vd på Abakus, är själv belönad i både svenska och internationella reklamtävlingar och vet vad som krävs för att vinna. 

Bland hennes bästa tips märks bland annat att lägga ned tid på sitt tävlingsbidrag.

Varför är det viktigt att tävla?

– Genom att tävla får man en oberoende utvärdering av hur duktig man är. Att vinna skapar en stolthet i teamet, det visar att man är på rätt väg och vinster gör också att man lättare kan locka till sig talanger när det är dags att rekrytera, säger hon.

Christel Hedins 6 bästa tips

1. ”Att skriva en bra tävlingsanmälan tar minst 100 timmar!”
Du vinner lika mycket på hur din anmälan är formulerad och skriven som på vad du har gjort! Ha hög ambition. 

2. ”En bra tävlingsanmälan är inte det samma som en lång tävlingsanmälan.”
Fokusera. Att skriva långt tar tid. Att skriva kortare tar ännu längre tid, men det lönar sig. 

3. ”Måste vi göra och skicka in en casefilm?”
Nja. Du behöver ingen film, men det underlättar för juryn. Allt som gör det lätt för juryn får mentala pluspoäng. Dessutom får du berätta om er förträfflighet med din egen röst. 

4. ”Du belönas för strategi & idé, kreativitet och resultat. Tala inte om något annat.”
Berätta TYDLIGT för juryn vad som är er strategi, er kreativitet och ert resultat. Om vi måste gissa får du sämre bedömning. 

5. ”Undvik att blanda ihop strategi och kreativitet.”
Strategin är tanken bakom allt. Vilken plan följer ni för att lösa era problem?
Kreativiteten är originaliteten. Hur gjorde ni för att ert budskap skulle sticka ut? Vad är unikt med ert metod för att lösa problemet? 

6. ”Resultat. Resultat. Resultat och Resultat.”
”Det gick bra” är inget resultat. ”I vår bransch kan vi inte mäta resultat” är heller ingen bra formulering.

Den 7 november prisas Sveriges bästa marknads- och inhouseavdelningar vid en gala på Berns i Stockholm. Pris delas ut i totalt åtta olika kategorier: Bästa kampanj, Bästa inkluderande kampanj, Bästa trycksak, Bästa DR-utskick, Bästa expo, Bästa digitala marknadsföring, Årets inhouseavdelning samt Årets rookie.

Här kan du skicka in bidrag 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Dagens MediaInhouseResumé

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev