Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Baluba Event går i graven

Publicerad: 7 Maj 2015, 14:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01

MTG-ägda Baluba-gruppen lägger ner eventbolaget, kan Dagens Media berätta.


Ämnen i artikeln:

Nice Entertainment GroupMTGBaluba

Morten Aass – vd för MTG-ägda Nice-koncernen, där Baluba ingår – har lämnat det tunga beskedet till personalen idag.

– Vi har bestämt oss för att dra igång en process där vi försöker renodla verksamheten inom Baluba. Tanken är att vi det inte ska bedrivas eventverksamhet inom Baluba i framtiden, säger Morten Aass till Dagens Media.

Eventdelen har historiskt varit en viktig del för Baluba, med en omsättning på över 50 miljoner kronor 2009.

Men intäkterna har stadigt krympt de senaste åren. 2013 uppgick Baluba Events omsättning till 23,5 miljoner kronor, och rörelseresultatet landade på minus 1,4 miljoner.

Morten Aass beskriver hur Baluba Events verksamhet tidigare var tätare sammanknuten med Balubas tv-produktioner, när bolaget producerade event-tv i form av exempelvis Rosa Bandet och Dansbandskampen.

– På senare år har Baluba Event blivit mer och mer av en ”stand alone”. Tidigare var det en naturlig del av tv-produktionen, men den kopplingen finns inte längre, säger han.

Samtidigt som de tv-relaterade eventen successivt försvann från Baluba, har bolaget arbetat hårt för att ersätta dem med mer traditionella events. Bolaget har på senare tid producerat bland annat Stora Annonsörsdagen, Svenskt Näringslivs framtidsmöte och kommunikationsgalan Guldägget.

– Vi har försökt tänka om – hitta nya kunder och nya koncept. Vi har i samband med det blivit mycket mer av ett traditionellt eventbolag och det är en extremt konkurrensutsatt bransch, säger Morten Aass, och fortsätter:

– Man måste komma upp i en viss volym för att kunna behålla både folk och lönsamhet. De inom Baluba Event har gjort en heroisk insats men vi har inte fått den utdelning som vi har hoppats på.

Nu ska Baluba koncentrera sig på produktion av rörlig bild, samt på content marketing inom Baluba Branded Content (tidigare Redaktörerna).

– Tanken är att vi ska koncentrera oss inom områden som ligger närmare varandra, som vi kan utveckla tillsammans. Jag tror att det på sikt blir viktigt för Baluba att fokusera på färre områden, säger Morten Aass.

Tvingas ni säga upp personal?

– Det kan hända. Den processen pågår. Det är fem personer som är knutna till eventverksamheten, och vi vill göra vårt bästa för att göra processen så skonsam som möjligt. Den påbörjas nu, sen får vi se var vi landar.

Hur går övriga delar av Baluba?

– Det går väldigt bra, och där har vi ännu mer utvecklingsmöjligheter. Det är ytterligare en orsak till varför vi lägger vårt krut där. Baluba har haft en otroligt fin utveckling och efterfrågan på underhållning bara ökar. Samtidigt är inget lätt i den här världen, med den omställning som pågår.

Baluba Television ökade under 2013 omsättningen till 103 (97) miljoner kronor, och rörelseresultatet nästan fördubblades till 13,8 (7,8) miljoner kronor.

MTG:s Nice Entertainment Group består av Strix, Titan, Baluba-gruppen, Nice Drama, Strix Drama och Brain Academy.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.