Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

Bajens vädjan till sponsorerna efter publikskandalen

Ett 40-tal maskerade män gick till attack med mynt, knallskott och öl. Nu rasar sponsorerna.

Dante Thomsen


Publicerad: 20 September 2013, 08:35
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:33

Ämnen i artikeln:

IntersportFolksamTele2

Det hann bara gå 10 minuter in i andra halvlek innan ett 40-tal män stormade Gaisklackens läktare och attackerade dem med knallskott, mynt och öl.

För Hammarby Fotboll är bråket – som kallats för "den största skandalen inom svensk fotboll på länge" –  en katastrof.

I morse tvingades klubben skicka ut ett mejl till sina sponsorer där man bad om ursäkt för "de bedrövliga scenerna".

" Till er sponsorer som var där för att se matchen, och till alla andra Hammarbyare, vill vi uttrycka vårt djupaste beklagande. Det som utspelade sig i kväll ska man självklart inte behöva uppleva när man går på fotboll. Om klubben och klubbens positiva supporterkultur ska överleva kommer vi att behöva er, och ert stöd. Nu mer än någonsin", skriver klubben i mejlet som Dagens Media tagit del av.

Ulf Kinneson är vd på Intersport Sverige, som är huvudsponsor till Hammarby Fotboll:

– Det är oerhört beklagligt och man blir både ledsen och förbannad för det har ingenting med sporten att göra, säger han till Dagens Media.

Dagens Media har också sökt ansvariga på Magic House, som för mindre än tre veckor sedan tecknade ett avtal om att bli huvudsponsor till Hammarby Fotboll.

En anställd i receptionen meddelar dock att samtliga chefer sitter i möte under dagen och därmed är oanträffbara.

Folksam, som är klubbsponsor till Hammarby Fotboll, sponsrar i dag bara ungdomsfotbollen. Enligt en anställd vid pressjouren som Dagens Media talat med är gårdagens bråk dock ett exempel på varför Folksam inte vill samarbeta med Hammarby Fotboll.

Men enligt sponsringsexperten Magnus Berglund har sponsorer en avgörande roll när det kommer till att reducera – och i bästa fall stoppa – läktarvåldet.

– Att man kan göra saker är nog hela branschen övertygad om. Men frågan är ju bara hur, säger han till Dagens Media.

Vad tänkte du när du hörde om bråket igår?

– "Inte nu igen" var min första tanke. I efterhand kan man ju också säga att Tele2 som kör arenan har gått på en nitlott. Det är verkligen jättetrist. Särskilt eftersom att Bajen i vanliga fall har Sveriges bästa fotbollspublik. Tyvärr lär det här knappast vara sista gången heller.

Vem är den största förloraren?

– Den största förloraren är svensk elitfotboll. Jag har hört många säga att de har tvåårskort men att deras barn aldrig mer vill gå på en fotbollsmatch, säger han och fortsätter:

– Sponsorerna tror jag inte att det påverkar så jättemycket, även om publiksnittet säkert kommer sjunka ett tag.

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

IntersportFolksamTele2

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.