Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

B-Reel: "Tekniken måste byggas in i idén"

Jonas Hedegard och Mattias Ekendahl berättar om hur B-Reel jobbar med de senaste tekniska prylarna.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Mars 2015, 09:07
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:09

Ämnen i artikeln:

B-Reel

Kreativa partnern B-Reel vill ligga i framkant med att använda ny teknik i marknadsföring. För att inspirera och visa brädden av möjligheter hos de senaste prylarna bjöd  B-Reel under onsdagskvällen in till eventet ”Play with tech”.

Gästerna fick pröva allt från att få sina hjärnvågor mätta i en sömntävling till att styra virtuella pappersflygplan med rörelsekänsliga armband.

Jonas Hedegard, marknadschef på B-Reel och Mattias Ekendahl, teknisk kreatör, älskar nya prylar, men tycker ändå att det krävs en viss försiktighet – annars kan tekniken hamnar i vägen för budskapet.

– Man ser när teknik bara är påtryckt och ibland på ställen där det kanske inte behövs, säger Mattias Ekendahl.

Jonas Hedegard tar vid:

– Tekniken i sig är sällan en bra utgångspunkt. Den måste byggas in i idén och bidra till att förstärka upplevelsen.

Hur viktig är interaktion för marknadsföring i framtiden?

– För oss har det alltid varit viktigt att göra kampanjer eller tjänster där folk själva väljer att interagera, det är effektivare än att trycka upp annonsering i ansiktet på dem. Effekten blir större om man vill vara med och dela, säger Jonas Hedegard.

Mattias Ekendahl fortsätter:

– Jag tror att det är viktigt för att hålla användare kvar. Vi har sett så mycket rörlig bild och nu klickar alla bort reklamen, så interaktion är jätteviktigt för att hålla intresset uppe.

Finns det något problem med att använda ny teknik i marknadsföring?

– Jag skulle inte säga ett problem, men den hindrar ibland den riktiga kvaliteten att komma fram om idén inte passar formatet, säger Mattias Ekendahl.

Jonas Hedegard håller med och fortsätter:

– Även om vår existens de senaste 16 åren byggt på att det kommer nya prylar, så tycker vi det är sekundärt vilken teknik som används. Kärnan är digital storytelling.

Ämnen i artikeln:

B-Reel

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.