Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

Audi seglar Match Cup

Audi är den åttonde och sista båtsponsorn i sommarens Match Cup Sweden i Marstrand. Avtalet är värt 850 000 kronor.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 26 Maj 2010, 06:46
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:49

Ämnen i artikeln:

SponsringAudi

Segling är en prioriterad sport för Audi att samarbeta med, säger Niklas Henning, event- och sponsringsansvarig på Audi i Sverige.

– I Sverige är Match Cup Sweden den absolut största tävlingen massmedialt. Den främsta anledningen till sponsorskapet är att synas, säger han.

– Dessutom har vi inte gjort något i västra Sverige på länge. Det är viktigt för oss att synas även på den sidan.

Avtalet gäller i ett år, men enligt Niklas Henning är planen att fortsätta med sponsorskapet.

För första gången sedan 2005 har segeltävlingen en titelsponsor, sedan Stena i april valde att utöka sitt sponsorskap. Numera är namnet Stena Match Cup Sweden.

– Det är en fördel med en sponsor med stark lokal förankring på västkusten, och dessutom en koppling till havet. Det innebär ett lyft för hela engagemanget, säger Jan Torstensson, vd på arrangören Brandspot.

Åtta sponsrade båtar tävlar i Match Cup Sweden. Utöver Audi och Stena tävlar nya sponsorn Sigma, Castellum, Pelle P, Onico, Santa Maria och Childhood Foundation, som tävlingen har ett samarbete med.

Sponsorskapet kostar omkring 850 000 kronor för alla utom Childhood Foundation.

– Tävlandet ger exponering men det viktigaste är de relationsskapande möjligheterna kring tävlingen, säger Jan Torstensson om sponsringserjudandet.

För första gången ingår Match Cup Sweden i kvinnornas OS-kval.

Ämnen i artikeln:

SponsringAudi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.