Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Asics vd: "Ingen kommer till Stockholm Marathon och slår världsrekord"

Publicerad: 23 April 2015, 08:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:03

Stockholm Marathon slutar betala för utomnordiska löpare. Erik Nystedt, vd på Asics, berättar om vilken skillnad det kan göra för sponsorskapet.


Stockholm Marathons uttalande om att enbart låta nordiska deltagare ta del av prispengar möttes av mycket kritik under onsdagen. Nu backar tävlingen, enligt SportExpressen, och säger att de utomnordiska deltagarna kommer att få pengar om de placerar sig bra.

– Planen har varit att sätta fokus och större delarna av resurserna på den nordiska landskampen. Men vi såg i går med tanke på den uppmärksamheten som blev att det inte var tydligt. Det försöker vi reda ut, säger styrelseledamoten David Fridell, till SportExpressen.

Han meddelar dock att Stockholm Marathon kommer att sluta med att aktivt bjuda in utomnordiska löpare till tävlingen. Det betyder att de deltagare som tidigare fått bland annat flygbiljett och boende betalt för att springa inte längre kommer få det.

Erik Nystedt, vd på Asics som är titelsponsor till Stockholm Maraton, tror inte att det kommer att göra någon skillnad.

– Vi pratar om fem till tio löpare. Det är ingen volym som påverkar totalen i loppet. Det finns runt tjugo tusen löpare som springer så för vår sponsring spelar det ingen roll om det är tio löpare mindre, säger han till Dagens Media.

Men har inte Stockholm Marathon kunnat få uppmärksamhet av de duktiga löparna som har bjudits in?

– Jo, men jag tror ändå inte att det påverkar så mycket. Ingen kommer till Stockholm Marathon och slår världsrekord, så det blir ingen sådan effekt. Som lopp har Stockholm Marathon viktigare påverkan för alla de som kommer och vill springa ett fantastiskt lopp, säger Erik Nystedt.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.