Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Annonsörer lägger mer på sponsring

Publicerad: 30 April 2014, 08:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:39

Sponsring får en allt större del av annonsörernas budget. Det visar en mätning från IRM och Sponsrings- och eventföreningen.


Ämnen i artikeln:

IRMSponsrings- och eventföreningen

Förra året lade annonsörerna totalt sett 6,5 miljarder kronor på sponsring. Det är en ökning med 6,5 procent jämfört med 2012.

Investeringarna i event minskar däremot med 1 procent och landade förra året på totalt 3,9 miljarder kronor.

Men över tid har både sponsring och event tagit andelar av traditionella medier, visar mätningen. Sponsring står nu för nästan 10 procent av reklamkakan, medan event utgör 5,9 procent.

– Allt fler inser styrkan i reklamtionsfrämjande och upplevelsebaserad kommunikation som ett sätt att nå målgrupperna och komma närmare kunderna än med tradtionell reklam, säger Niklas Birgetz, vd på Sponsrings- och eventföreningen, till Dagens Media.

I senaste numret av papperstidningen, nummer 8 2014, ute i dag, kan Dagens Medias prenumeranter läsa mer om undersökningen och om hur sponsrings- och eventbranschen utvecklas.

Har du ingen prenumeration kan du teckna en här.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.