Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Aller Medias influencerchef: ”Relevans och äkthet är allt”

Publicerad: 27 Augusti 2019, 10:00

Ida Antebro, influencerchef på Aller Media.

I en tid då intäkter från influencer marketing ökar kraftigt aktualiseras frågan hur mediehusen kan arbeta med influenceraffären. Aller Medias influencerchef, Ida Antebro, berättar om Allers arbetssätt och vad mediehus kan lära av influencers.


Ämnen i artikeln:

influencerAller MediaInfluencer marketing

Dagens Media arrangerar Mediedagen den 19 september. Eventet riktar sig till alla som är professionellt verksamma inom media. Bland talarna finns Aller Medias influencerchef, Ida Antebro, som kommer dit tillsammans med vd Bodil Ericsson Torp för att hålla en dragning om hur tidskrifter kan arbeta med influencer marketing.

Vad innebär din roll som influencerchef hos Aller Media?

- Jag ansvarar för att vår affär ska nå nya höjder samt för våra viktiga relationer med våra influencers. Tillsammans med våra varumärken rekryterar jag och bygger våra profiler. Jag säkerställer att våra influencers kommersiella samarbeten håller hög kvalitét med hög trovärdighet och relevans.

Vad letar ni efter när ni rekryterar influencers?

- Vi letar alltid efter morgondagens stjärna och vi vill alltid ha det innehåll som attraherar våra läsare och annonsörer. Vi vill knyta till oss profiler som kompletterar varandra. Vi är såklart selektiva i vårt val av influencers då vi också vill att de ska känna sig unika hos oss och känna att de har en stor betydelse både kommersiellt och vissa även redaktionellt. Vi jobbar sedan tillsammans för att öka deras kanaler och knyta till oss passande samarbetspartners.

Ida Antebro ser inga risker med att som tidskrift använda sig av influencer marketing. 

- För oss som mediehus är det bara positivt att knyta till oss starka profiler som vill känna en tillhörighet till våra varumärken. Det är en win-win. Vi kan använda oss av profilernas starka relationer till sina följare och profilerna lyfts i våra kanaler. Kampen om människors tid innebär att budskapet måste bli krispigare. Alltfler företag förstår vikten av att skapa relevanta och engagerande annonsformat istället för att enbart satsa på traditionella marknadsföringskanaler. 

Influencer marketing är i branschen för att stanna, menar Ida Antebro.

– Det kommer bara att växa och har nu blivit en del av mediemixen och involveras i stort sett alla koncept som vi skapar till våra kunder. 

Hos Aller Media drar de lärdomar från hur influencers arbetar och tror att andra mediehus kan göra detsamma.

– Det influencers har lyckats med är att skapa en tajt och nära relation med sina följare, därför blir engagemanget och konverteringen hög. Det är något som jag tror att alla mediehus måste ha med i sin strategi framåt. Vi på Aller Media har lärt oss väldigt mycket av våra influencers.

Vad kommer vi att se mer av i framtiden?

– Vi kommer att se mer långsiktiga samarbetsformer och mindre köp av enstaka inlägg, för att skapa större trovärdighet och relevans för alla parter. Det kommer att bli allt viktigare med unikt, mer kreativt innehåll och att använda sig av data för att kunna följa upp alla aktiviteter samt anpassa och utveckla formaten. Mediehusen hjälper till att göra samarbetena mer kurerade och uppstyrda och får samarbetena att växa. 

Vad vill du att deltagarna ska ta med sig från er dragning? 

- Hur vi arbetar med våra influencers och hur vi integrerar dem i våra varumärken och kreativa samarbeten. Och att relevans och äkthet är allt.

Och slutligen, är det något annan punkt i programmet som intresserar dig extra?

– Jag ser fram emot flera föreläsare men en jag är extra nyfiken på är Ellinor Axell, Telenors marknadschef.

 

 

Mediedagen

Arrangör: Dagens Media

Datum: 19 sept

Tid: ​08:30 - 16.30

Var: Münchenbryggeriet, Stockholm

Målgrupp: Konferensen riktar sig till publicister och marknadsförare.

Säkra din plats till Mediedagen här.

Axel Duberg

Reporter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.