Event/sponsring
All time high för sponsring och events: omsatte 15 miljarder 2018
Publicerad: 3 maj 2019, 08:19
Melodifestivalen, ett av Sveriges största events. Bild från deltävling 1, 2019 Foto: Wikimedia
Svenska bolag investerade förra året 14,8 miljarder kronor i events och sponsring.
Sponsrings & Eventsverige (SES) presenterar i samarbete med IRM en årlig studie av investeringarna i sponsring och event, som visar att branschens samlade omsättning fortsätter att öka. Förra året uppgick summan till 14,8 miljarder kronor.
– Det är jättekul, vi är glada för de siffrorna, säger Ulrika Molin, som är vd på SES, till Dagens Media.
Hon fortsätter:
– Det är tufft att nå konsumenterna idag och man har i kommunikationsbranschen sett att upplevelsebaserad kommunikation fungerar och är effektiv. I dag betalar många för att slippa reklam, och ska man möta konsumenter idag, är ett bra sätt att göra det genom ett gemensamt intresse. Då är man också mer mottaglig.
Omsättningen ökar till nytt all-time-high både inom events och sponsring. Investering i events ökade med sex procent och passerade sju miljarder kronor. Det som sticker ut mest är investeringen i företagsinterna event hade en tillväxt om hela 7,5 procent under förra året. Satsningar inom sponsorskap/företagssamarbeten har ökat stadigt under hela 2000-talet med undantag för finanskrisen. År 2018 innebär ytterligare ett rekordår då omsättningen ökade med fyra procent och uppgick till 7,5 miljarder kronor.
Vad ligger bakom de ökade investeringarna i företagsinterna events?
– Allt fler inser vikten av employer branding för att attrahera och ta hand om befintlig personal, säger Ulrika Molin och lägger till:
– Överlag ser vi dessutom en jämn ökning av sponsring som ligger nära företagens egna värdegrund. Andelen bidrag till tävligen Gyllene Hjulet som är kopplade till samhällsengegemang ökar. Man vill göra bra saker – och ser att det fungerar.