Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

Adidas jublar över VM – försäljningen upp 15 procent

Adidas plöjde ned stora pengar i sitt massiva sponsorskap av Fotbolls-VM. Nu räknar sportjätten att försäljningen ska öka med nästan två miljarder kronor


Publicerad 2010-07-14 13:26
Uppdaterad 2015-12-06 15:44

Ämnen i artikeln:

Adidas

Dela artikeln:

Adidas drog en vinstlott i VM, medan ärkerivalen Nike fick se sina stjärnor åka ut under turneringens gång.

Samtliga av Nikes stjärnor i bolagets tre minuter långa MV-reklamfilm hade åkt ut när kvartsfinalerna skulle börja

Adidas valde att ha med Adidas-sponsrade spelare från samtliga VM-lag i sin reklamfilm – delvis för att undvika en sådan situation.

När slutsignalen i finalen ljöd var det också det Adidas-sponsrade landslaget Spanien som vann.

– Ur ett helhetsperspektiv var VM väldigt lyckosamt för vår del. Redan från start hade vi fler sponsrade landslag med än någonsin tidigare, säger Emma Stjernlöf, nordisk pr-chef på Adidas, och fortsätter:

– Att det var en Adidas-nation som vann betyder jättemycket.

Enligt en beräkning som Adidas har gjort på global nivå kommer bolaget att slå försäljningsrekord i fotbollssegmentet i år. Försäljningen för 2010 väntas landa på 14,2 miljarder kronor, vilket är en ökning med 15 procent motsvarande knappt två miljarder kronor, från det tidigare rekordåret 2008.

– Det är otroligt viktigt att kunna räkna hem vår investering, och affärsbiten ser väldigt bra ut. Både på global nivå och i Sverige, säger Emma Stjernlöf.

Hon vill dock inte uppge hur mycket Adidas investerar i sin fotbollssponsring.

– Men vi kan räkna hem investeringen, det har vi kunnat göra under de senaste mästerskapen.

Inför VM lanserades den nya, superlätta, fotbollsskon Adizero F50 som bland annat bars av Spaniens David Villa.

– Den har redan blivit en försäljningssuccé.

Under det första kvartalet i år har Adidas globalt sålt 7 miljoner fotbollströjor.

Nu hoppas Adidas även att den spanska landslagströja, med en guldstjärna på bröstet för att symbolisera VM-guldet, som spelarna fick dra på sig efter VM-finalen ska öka intäkterna ytterligare.

I morgon, torsdag, börjar tröjan säljas.

Adidas marknadsföring inför, och under VM, har i stort sett skett enbart på nätet. Navet är bolagets Facebook-sida ”Adidas Football” som har 1,3 miljoner fans.

– Vi har matat Facebooksidan varje dag med intervjuer med våra stjärnor och en massa annan information.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.