Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Event/sponsring

Åbro huvudsponsor för öltävling

Publicerad: 7 mars 2014, 07:22
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:45

Öljättens avtal med Svenska hembryggareföreningen löper över tre år, med start i år.


Ämnen i artikeln:

Åbro

Huvudsponsorskapet innebär bland annat att vinnaren av SM i hembryggd öl får brygga sitt eget öl hos Åbro i Vimmerby.

Därefter hjälper bryggeriet till med lansering på Systembolaget och på den svenska restaurangmarknaden.

– Det betyder mycket för oss. Volymmässigt får vi nu stor hjälp. Tidigare har vinnaren fått brygga omkring 3 000 liter öl, vilket innebär typ 7 000 flaskor. Nu med Åbro handlar det om en tiodubbling. 30 000 liter och alltså 70 000 flaskor, säger Jonas Carlfjord, ordförande på Svenska Hembryggareföreningen, till Dagens Media.

Med en större produktion som förstapris tror Carlfjord att tävlingen kommer att bli mer intressant för bryggarna.

– Intresset växer och det innebär mer uppmärksamhet för oss.

Årets mästerskap, som äger rum i början av april i Linköping, arrangeras av Svenska hembryggareföreningen, som är en ideell förening som arbetar för att sprida kunskapen om traditionell öltillverkning i hemmet.

SM i hembrygd öl har vuxit kraftigt de senaste åren, i takt med att intresset för hembryggeri har ökat. I dagsläget tävlar ungefär 500 olika sorters öl i domartävlingen samt cirka 120 stycken i kategorin "Folkets val”.

– Det är glädjande att allt fler har fått upp ögonen för den fina traditionen att brygga sitt eget öl och dessutom gör det med en hög kvalitet. Vi vill stödja Svenska hembryggareföreningens arbete med att bevara detta svenska kulturarv, säger Henrik Dunge, vd på Åbro Bryggeri, i ett pressmeddelande.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Åbro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.