Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

7-Eleven släpper Pride-låtar

Publicerad: 29 Juli 2015, 11:50
Uppdaterad: 29 Juli 2016, 08:25

UPPDATERAD. I dag premiärspelas 7 Elevens hyllningslåtar till hbtq-hjältarna som en del av kampanjen "Songs with Pride".


Ämnen i artikeln:

Pride7-Eleven

Sedan tre år tillbaka är butikskedjan 7-Eleven huvudsponsor för Pridefestivalen. I år har tre artister fått tolka tre hbtq-vardagshjältars berättelser genom att skriva varsin hyllningslåt till personerna.

Vid lunchtid idag premiärspelades låtarna, som gjorts av Ace Wilder, Ms Henrik och Smith & Tell, utanför 7-Eleven-butiken på Birger Jarlsgatan i centrala Stockholm. Sångerna finns i samband med det på Spotify och kommer även att framföras under invigningen ikväll.

– Det är tredje året som vi är sponsor för Pride och vi gör det för att det gifter sig bra med 7-Elevens varumärke. Vi ska stå för något som är öppet och inkluderande, säger Linda Jacobsson, marknadschef på 7-Eleven, till Dagens Media.

– Vi vill bidra till att Sverige ska bli ett mer öppet samhälle och vi tror att det finns goda krafter inom alla grupper, oavsett sexuell läggning, religion eller vilket land man kommer ifrån. Det här är ett sätt för oss att visa det.

En av de vardagshjältar som hyllas är tioåriga Sam, som hyllats för sitt mod att gå ut i media och berätta om sitt beslut att inte längre vara tjej. En annan är Joshua Kigozi som flydde till Sverige från Uganda efter att familjen stött bort honom på grund av hans sexualitet.

Den tredje vardagshjälten är Pell Uno Larsson som levde med fru och barn innan han kom ut som homosexuell och nu arbetar med hbtq-frågor.

– De här personerna jobbar på olika sätt för samma sak som vi. Att låta artister tolka deras berättelser är vårt sätt att lyfta fram dem.

Sångerna kommer bland annat att spelas i alla 7-Eleven-butiker. Utöver kampanjen "Songs with Pride" har butikskedjan en yta i Prideparken och deltar i paraden. I butikerna kommer också andra varumärken med kopplingar till Pride att lyftas fram.

– Vi försöker hitta sätt att koppla ihop sponsringen till butik. Vi vill ju att folk ska veta om att vi gör det här, säger Linda Jacobsson.

Kampanjen är framtagen och producerad av Wenderfalck.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Pride7-Eleven

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev