100-wattaren blir kvällsfest – igen

Bild 1/2

Efter två år som dagsarrangemang blir 100-wattaren återigen en kvällsfest.

Den 14 november avgörs årets upplaga av 100-wattaren, som har arrangerats av Sveriges Annonsörer sedan 1990.

Och i år blir arrangemanget återigen en kvällsfest – efter två år som dagsfest. Dessutom återvänder man till Stadshuset i Stockholm.

– Vi vill inte köra samma sak år efter år. Det gick bra att ha 100-wattaren på dagen och de flesta tyckte att det var kul och vågat, men nu kände vi att vi vill ändra igen, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, och fortsätter:

– Dessutom skruvade vi Stora Annonsördagen så långt vi bara kunde i år när vi gjorde om konceptet helt till Ad Day. Därför kände vi också att vi kunde vara konservativa på en punkt.

Men 100-wattaren är så klart inte det enda som Sveriges Annonsörer har på agendan under hösten. En av de viktigare frågorna för organisationen att driva är transparensfrågan.

Enligt Anders Ericson beror det på att medierna blivit allt mer ovilliga att låta sig mätas av tredje part.

– Många har ju redan lämnat TS, man lämnar Kia och ryktas om medier som kommer att lämna Orvesto. Det blir svårt för våra medlemmar att lita på medierna när de inte har tredjepartsdata och det är svårt att avgöra hur trovärdiga deras egna mätningar är. Det vill vi skapa ännu mer debatt och diskussion kring.

Läs mer om vad som händer i höst hos Sveriges Annonsörer och fyra andra branschorganisationer i Dagens Media nummer 14, 2017.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2017-08-25 11.58Uppdaterad 2017-08-25 11.56

Dela artikeln: