“En atombomb rakt in i Linkedin-världen”

HELGLÄSNING. Entreprenören Michael Saliba är mannen bakom uppmärksammade "#LinkedinSalibaChallenge" som resulterat i nära på 400 nya anställningar. Nu kommer hans första bok, där han delar med sig av sin framgångsstrategi.

År 2009 spenderade den då 21-åriga Michael Saliba på ett kloster i Jerusalem. Han hade nått en punkt i livet där han kände att han inte längre var en bra människa och såg två utvägar; antingen skulle han ta tag i problemen eller fastna i en destruktiv cirkel.

Han beskriver hur problemen bottnade i en uppväxt fattig på inre drivkraft.

— Min mamma gick bort när jag var tolv år och min pappa jobbade mycket. I förorten hade vi inga läkare, superentreprenörer eller jurister som bodde grannar. Jag hade fotbollen och blev värvad till Gais, men när jag tappade den efter en skada tappade jag också populariteten. Jag visste inte längre vad jag skulle göra, utan stod där tom. Utan drivkraft, visioner eller sunda värderingar, säger han till Dagens Media.

Han började framhäva sig själv på andras bekostnad och blev till slut väldigt ensam - då den som mobbar nästan alltid själv blir mobbad.

— Men någonstans inom mig hade jag en röst som frågade; hur lever du egentligen? Jag visste att jag inte kunde ta itu med mina problem i det samhälle vi lever i idag, som är så stressigt och egocentrerat. Jag behövde tid för mig själv.

Michael Saliba fick god kontakt med klostret i Jerusalem, och köpte en enkelbiljett till Israel.

— Jag sålde och gav bort allt jag hade, jag ville inte ha några band som drog mig tillbaka till Sverige kvar. Någon ambition att bli munk hade jag inte, jag ville bara bli en bättre människa. Jag sa till mig själv att jag inte skulle komma tillbaka förrän jag kan bidra med någonting eller göra en positiv skillnad i samhället, berättar han.

Att han förändrades av klostertiden vill han dock inte säga, han använder hellre ordet "förbättrades".

— För mig är det stor skillnad på de två begreppen. Att förbättras handlar inte om att bli någon annan, det handlar om att ta det du har och göra det bästa av det. Jag känner att klostertiden förbättrade mig som människa.

Michael Saliba beskriver hur han började om från scratch efter att ha flyttat tillbaka till Sverige. Snart lockades han till säljbranschen.

— Jag såg snabbt att det fanns väldigt delade åsikter om sälj. Jag ville gå in i branschen med genuinitet och visa att sälj för mig handlar om relationer. Jag ger mer än jag tar. För mig är en duktig säljare en person som inte behöver gå ut hårt med att han eller hon säljer något, utan att andra istället kommer självmant och frågar; vad säljer du idag? Det handlar om att vara en sann ambassadör för dig själv och det du gör.

Det var uppenbarligen en framgångsrik strategi, då han snabbt började karriärsklättra och fick sitt första jobb som säljchef.

När han upplevde sig vara på toppen på ett välbetalt jobb som säljchef på ett större svenskt företag, sade han våren 2017 plötsligt upp sig. Alla runt omkring ifrågasatte varför. Men Michael Saliba säger att pengar aldrig har varit hans primära drivkraft, utan något han snarare ser som en bonus.

— Efter att jag sagt upp mig gick jag hem till min fru och sa att vi skulle resa jorden runt. Hon bara tittade på mig, log och sa: jag känner dig - en vecka max så har du någonting annat på gång. Jag kunde inte riktigt säga emot. En vecka senare aktiverade jag ett konto på Linkedin och sedan dess har det varit full fart.

Michael Saliba bestämde sig för att ta ett år för att ägna sig åt entreprenörskap, nätverkande och bygga sitt personliga varumärke. Det var då han skapade Linkedin-utmaningen, under hashtaggen #LinkedinSalibaChallenge.

— När jag startade ett konto upplevde jag att Linkedin var en ”död” plattform, så jag började studera den och ta reda på vad som fattades. Jag upplevde det som att det fanns otroliga möjligheter där som inte togs tillvara.

När Michael Saliba gick ut på Linkedin med att han sagt upp sig från sitt jobb för att ägna ett år åt nätverkande, fullkomligt översköljdes han av kontaktförfrågningar.

— Jag började nätverka otroligt hårt och käkade lunch med nya personer - ibland blev det lunch två gånger om dagen. Efter i princip varje träff fick jag ett jobberbjudande. Men det var aldrig någonting som jag motiverades av att ta, jag hade ju bestämt mig för att ägna det här året åt annat, säger han.

— Däremot började jag se mig om i mitt nätverk om det fanns någon där som kunde passa för de jobb jag erbjöds. På så vis började jag pussla ihop människor med de företag jag träffade. Rätt som det var hade jag fått till sex anställningar.

Då började tankarna gå:

— Om jag kan göra det här kan alla, tänkte jag. Jag ville bygga ihop den idén till en utmaning, som blev #LinkedinSalibaChallenge.

Utmaningen spred sig snabbt på plattformen och första jobbet förmedlades inom endast 23 timmar.

— Det exploderade på några dagar - det var som en atombomb rakt in i Linkedin-världen, säger han.

Idag har Michael Saliba själv utmanat över 700 personer, och #LinkedinSalibaChallenge har sammanlagt lyckats förmedla nära på 400 nya jobb. Samtidigt har man lyckats samla ihop 150 000 kronor till välgörenhet. Om du utmanades men inte lyckades hitta ett nytt jobb åt någon i ditt kontaktnät inom en månad, fick du nämligen skänka valfri summa pengar till valfri välgörenhetsorganisation.

— Många menar att utmaningen har förändrat Linkedin som plattform. Det har uppstått nya möjligheter och folk hänger där mycket mer nu, säger Michael Saliba.

"Du kommer aldrig att bli nåt - framgången finns inom dig" är titeln på Michael Salibas första bok som lanserades i dagarna. I den delar han bland annat med sig av sin framgångsformel "Moreva", som står för "motivation, resultat och värderingar".

Det finns två olika tänkta mottagare till boken, den ena är Michael Salibas egen dotter. Då både hans mamma och mentor dog vid en väldigt tidig ålder, har tanken satt sig om att han själv också kommer gå bort tidigt.

— Det är viktigt att understryka att det inte är ett destruktivt beteende, det handlar mer om att jag på ett konstruktivt sätt vill ta tag i saker och ting. Tanken gör mig produktiv. Jag vågar, jag kör, för jag vet att livet är kort. Dessutom vill jag lämna ett fint arv, så att min dotter inte ska behöva göra det jag gjorde – leva i ett sökande efter min mamma. Hade hon vetat att hon skulle gå bort ung hade hon nog skrivit en bok till mig också.

— Den andra mottagaren är egentligen alla människor. Jag tror att alla, oavsett om man är på botten och vill kämpa sig upp eller vill bibehålla ett framgångsrikt liv, kan plocka mycket ur boken.

Hur definierar du framgång?

— Framgång för mig är att göra positiv skillnad i andra människors liv, och jag tycker att fler bör mäta sin framgång på det sättet. Dagen då du slutar göra positiv skillnad tappar du din framgång.

Vi är ju alla födda med olika förutsättningar - kan alla verkligen bli framgångsrika?

— Ja, alla kan bli framgångsrika, oavsett vilken framgång du tänker dig. Det är inte det som är konsten, utan konsten är att bibehålla sig själv när man väl nått framgången. Personligen har pengar och fina titlar aldrig imponerat på mig. Jag imponeras av ett gott hjärta och goda gärningar. Det imponerande är hur du bygger framgång - och vad du gör av den.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-10-13 06.00Uppdaterad 2018-10-13 10.50

Ämnen i artikeln: