Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Emanuel Karlsten: Inget tyder på att 2017 blir bättre än 2016

Publicerad: 23 December 2016, 10:05
Uppdaterad: 23 December 2016, 10:07

JULENKÄT. Journalisten Emanuel Karlsten blickar tillbaka på 2016 och siar om 2017: ”Medier som inte sticker ut kommer dö, och de som sticker ut kommer fortsätta anklagas för att vara ’agendasättande’”


Ämnen i artikeln:

Emanuel Karlsten

Vilken var den största branschhändelsen 2016?

– När det faktiskt hände var det Stampens begäran om rekonstruktion. Då kändes det som att korthuset höll på att falla ihop. Det gjorde det väl i någon mån också, men eftersom det till slut räddades förlorade händelsen lite dignitet. Fortfarande kvarstår det väl som en skräckinjagande försmak på den omställning som väntat så länge för traditionella medier.

Vad är ditt nyårslöfte?

– Jag har alltid som nyårslöfte att försöka utmana mig själv på något sätt, komma utanför tryggheten och testa något nytt. I år blev det Mediepodden, men det närmaste året ska jag nog mest försöka vara bra pappa till vårt andra barn som snart föds.

Sia om din bransch: Vad händer 2017?

– På så kort tid så handlar det mest bara att befintliga beteendena kommer förstärkas. Polariseringen kommer öka och det kommer säkert bli allra tydligast i medier. Medier som inte sticker ut kommer dö, och de som sticker ut kommer fortsätta anklagas för att vara "agendasättande". Men det sistnämnda är en förutsättning, eftersom ingen längre vill ha ett medie som ger den anonyma, könlösa information papperstidningen gav oss. 2016 blev året då "alla människors lika värde" blev politiskt laddat, vilket är besvärande för journalistiken där den idén är ett fundament. Men i en tid där det är kontroversiellt kommer 2017 sannolikt innebära ännu fler eller större "nya medier" som då istället beskriver "sanningen" - det vill säga propaganda utan "godhets"-idéer.

– Det finns väl egentligen inga tecken alls på att 2017 kommer bli ett bättre år än 2016. 

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Emanuel Karlsten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.