Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Egmont ökar omsättningen – men vinsten minskar

Publicerad: 14 Mars 2017, 10:17
Uppdaterad: 14 Mars 2017, 10:31

Egmont ökar vinsten i tre av fyra affärsben, men redovisar samtidigt ett försämrat resultat för 2016. Det visar koncernens årsredovisning.


Ämnen i artikeln:

Egmont

Den Nordiska mediekoncernen Egmont, med aktiviteter i 30 länder, skriver att det försämrade resultatet kan härledas till tillväxtinvesteringar och ökade innehållskostnader.

Resultatet före räntor och avskrivningar (Ebitda) uppgick till 1 612 miljoner kronor (1 777) och resultatet före skatt (Ebt) landade på 665 miljoner kronor (950).

Omsättningen utgjorde 14 770 miljoner kronor 2016 att jämföra med 14 739 miljoner kronor 2015. Egmont påpekar dock att den reella omsättningen under året utgjorde 17 200 miljoner kronor på grund av delägda bolag inom tillväxtområden.

Divisionerna Nordisk Film, Egmont Publishing och Egmont Books uppnådde vinsttillväxt, enligt nyckeltalet ”resultat före finansiella poster”.

Nordisk Film stod till och med för en rekordomsättning på 4 239 miljoner kronor (4 075), där både den danska filmen ”Under Sanden” och den svenska samproduktionen ”En man som heter Ove” Oscarnominerades. Samtidigt sålde biograferna i Danmark och Norge 9,7 miljoner biljetter. Även försäljningen av Playstation 4 i Norden översteg förväntningarna.

Egmont Publishing, som de senaste åren drivit igenom hårda sparpaket, ökade vinsttillväxten mycket tack vare stark utveckling i bland annat Norge och Sverige, skriver bolaget.

Den norska multimediakoncernen TV2 gjorde dock en sämre vinst 2016, enligt samma nyckeltal. Resultatet före finansiella poster uppgick 2016 till 106 miljoner kronor (325).

Egmont förklarar affärsdivisionens försämrade resultat med högre kostnader för sporträttigheter samt ökade kostnader i samband med en större organisationsförändring.

– Jag är glad över att vi levererar ett solitt resultat samtidigt som vi investerar i framtidens mediemarknad, säger Egmonts koncernchef Steffen Kragh i en kommentar och tillägger:

– Vi stärker innehållsdelen av vår kärnverksamhet inom tv, film, tidningar och böcker. Vi investerar i nya affärsområden med hög tillväxt som ehandel, spel och digitala marknadsföringstjänster. Vi använder teknik för att stärka våra prenumerationsmodeller och öka de direkta kundrelationerna.

Egmonts egna kapital uppgick till 7 960 miljoner kronor under 2016 (6 937) och soliditeten var 51 procent.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Egmont

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev