Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Efter skandalen – Facebook i förlåt-annons

Publicerad: 26 Mars 2018, 06:21
Uppdaterad: 26 Mars 2018, 06:55

Information från 50 miljoner användare läckte ut – nu ber Facebook om ursäkt på en helsidesannons.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Det är inte bara Zlatan Ibrahimovic som använder tidningsannonser för att uttrycka budskap.

Efter den uppmärksammade dataläckan på Facebook tog även Facebook själva till metoden för att be om ursäkt till sina brittiska och amerikanska användare, skriver TT enligt DN.

Facebooks förlåt publicerades under helgen i form helsidesannonser i inte mindre än nio av ländernas största tidningar.

En av dem: den brittiska tidningen The Observer, som var en av dem som avslöjade företagets dataläcka, där information från omkring 50 miljoner Facebookanvändare läckt ut till konsultföretaget Cambridge Analytica.

"Vi har ett ansvar att skydda er information. Om vi inte kan göra det så förtjänar vi inte det", skriver Facebooks grundare Mark Zuckerberg i annonsen.

I USA har Facebooks annons publicerats New York Times, Washington Post och Wall Street Journal.

Under onsdagskvällen förra veckan erkände Mark Zuckerberg, Facebooks grundare och vd, att sociala medie-plattformen har begått misstag när det gäller skandalomsusade Cambridge Analytica. Erkännandet kom först i form av ett inlägg på Facebook.

I ett mejl till Dagens Media har Facebooks Sverigechef Sam Rihani svarat på kritiken kring Cambridge Analytica-skandalen:

"Annonsörer vänder sig till oss för att utveckla sina verksamheter. De vet hur viktigt det är för oss att människor kan lita på att vi är försiktiga med deras personliga information. Många av de företag vi pratat med den senaste veckan är nöjda med de steg som vi skissat fram för att bättre skydda människors data. De har tillit till att vi kommer svara upp mot de här utmaningarna för att bli en bättre partner och ett bättre företag", skrev han då.

Sedan tidigare står det också klart att Mark Zuckerberg kallas till amerikanska kongressen för att vittna med anledning av händelsen.

Hittills har Facebooks åtgärder mot det inträffade varit att de nu bland annat ska granska alla appar med tillgång till stora mängder användarinformation och dessutom skapa en begränsning för tillgång till informationen.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev