Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Discovery Networks: "Kraven är helt absurda"

Publicerad: 8 Juni 2017, 08:42
Uppdaterad: 8 Juni 2017, 14:18

I natt 00.00 släcktes Discovery Networks kanaler ned för Telias kunder.

UPPDATERAD. Discovery Networks och Telia förhandlade långt in på natten om ett nytt distributionsavtal – men lyckades inte enas. "Det band som finns mellan oss och Telias telehushåll har klippts, det är djupt beklagligt", säger Discovery Networks presschef Dan Panas.


Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksTelia

I natt 00.00 släcktes Discovery Networks kanaler ned för Telias kunder. Som väntat lyckas aktörerna inte komma överens om ett nytt avtal.

När Dagens Media ringer upp Discoverys presschef Dan Panas konstaterar han att det är en "sorglig dag" idag.

– Det band som finns mellan oss och Telias tvhushåll har klippts, det är djupt beklagligt, säger han.

Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär, har tidigare sagt till Dagens Media att Discovery Networks har satt i system att dra ut på förhandlingar.

– Den konspiratioriska teorin får stå för Jonas Hasselberg. Vi lägger ned all vår kraft, resurser och tid för att göra så bra tv-program och sportsändningar som möjligt. Beskedet från Telia säger till oss att de ansträngningarna saknar värde. Det är därför som vi har blivit ersatta av barnkanaler och HBO, fortsätter Dan Panas.

Han menar vidare att kraven Telia ställer är orimliga.

– Telia fortsätter hävda att vi inte går att komma överens med, men för att sätta saker i perspektiv så har Telia höjt sitt pris för sina kunder med 1000 kronor de senaste fyra åren. Den höjning av ersättning vill ge oss motsvarar per kund och år värdet på en chokladbit till tv-produktion. Telia vill dessutom reglera vad som skulle hända med avtal med oss om vi inte gratis ger dem sporträttigheter vi köper i framtiden. De här kraven är helt absurda.

De strandade avtalen innebär, som Dagen Media tidigare rapporterat, även att 1,5 miljoner tittare blir utan VM-kvalmatchen i fotboll mot Frankrike och VM-kvalet i handboll. Det har dock diskuteras om matcherna skulle kunna sändas ändå, trots att avtalet gått ut. Men det är inget som Discovery Networks verkar ha planer att gå med på.

– Telia vill inte betala för vårt innehåll, att då ge Telia en gräddfil vore orättvist mot alla de som har distributörer som faktiskt värderar vårt innehåll. Det är också orättvist mot alla som tittar på via vår premiumplaytjänst.

Även om de tvp aktörerna i dagsläget inte är överens så säger Dan Panas att Discovery Networks dörr fortfarande står öppen för vidare förhandlingar och att man hoppas på en lösning.

Det är en inställning som delas av Telias Jonas Hasselberg.

– Vi har fortsatt dialog med Discovery, och har varit tydliga med att vi inte avslutar diskussionen bara för att vi passerat deadline. Därför fortsätter vi vara optimiskta och hoppas på en lösning, säger han till Dagens Media.

Hur var stämningen mellan er och Discovery Networks i förhandlingarnas slutskede?

– Vi hade ju deadline vid midnatt, och vi körde hela vägen och lite till. Stämningen är det inget fel på, vi har haft en bra dialog och har ansträngt oss från båda sidor för att hitta lösningar. Nu är vi såklart superbesvikna över att vi inte lyckades. Men vår uppfattning är som sagt att det är såhär Discovery systematiskt driver sina förhandlingar, inte bara med oss. Nu landade vi gemensamt i att vi står för långt ifrån varandra, vilket är otroligt olyckligt.

Vad har ni fått för reaktioner från kunderna?

– Både vi och Discovery har såklart kunder som är besvikna. De tycker med rätta att det här inte bör påverka dem, utan att det är någonting som vi som bolag borde kunna lösa. Kunderna har ju köpt vår tjänst för att vi ska sköta den här typen av ärenden åt dem, så jag har full förståelse för deras reaktioner.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksTelia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.