Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Direktmarknadsföring

Volvos marknadsdirektör: "Ingen tycker om reklam"

Zlatan Ibrahimovic, Robyn och Swedish House Mafia. Under Guldnyckeln delade Volvo med sig av sitt recept för lyckade viralkampanjer.


Publicerad 2015-03-19 13:32
Uppdaterad 2015-12-06 12:08

Ämnen i artikeln:

Zlatan Ibrahimovic

Dela artikeln:

Enligt Åsa Borg, marknadsdirektör för Volvo Personbilar Sverige, är reklamtrötthet en utmaning som kommunikationsbranschen hela tiden måste brottas med.

Det ämnet diskuterade hon under ett semiarium på Guldnyckeln i dag.

– Ingen tycker om reklam och ingen vill se sig påverkade av det, trots att många företag har fina produkter och erbjudanden att nå ut med, säger Åsa Borg.

Hennes tips för att lyckas nå ut är genom att skapa engagerande kommunikation som anspelar på känslor och därför blir något som människor sprider vidare i sina egna kanaler.

Som exempel nämner hon Volvos kampanj med Zlatan Ibrahimovic.

– Vi byggde upp teasingfaser med en nedräkning tills reklamen släpptes på riktigt. Det spreds både i hans kanaler och våra, säger Åsa Borg och fortsätter:

– Vi var beredda på att det skulle bli mycket intresse kring honom. Det var bland annat omröstningar på internet om låten var bra eller inte och reklamfilmen diskuterades i allt från tv-soffor till kulturdebatter.

På Guldnyckeln visade Åsa Borg upp klipp där journalister som Jan Gradvall och Mathias Lühr diskuterar filmen.

Även ett klipp där Zlatan Ibrahimovic själv diskuterade reklamfilmen, i TV4:s sportsändning, visades.

– Vi har sett att traditionell bilreklam minskar med 20 procent. Vi ökar och varje kampanj vi har gjort gör avtryck. Det gäller att koppla till aktuella ämnen och berätta sin egen historia, det är det som gör en kampanj trovärdig, säger Åsa Borg.

Enligt Åsa Borg är det många som vill tycka till om Zlatanfilmens målgrupp faktiskt är de som ska köpa bilarna, men hon säger att det i dag är många som påverkar ett sådant beslut.

– Det är många som frågar om hur vi ska toppa Zlatanfilmen. Men för oss handlar det om effekten. Vår reklamfilm Vintersaga hade faktiskt en bättre effekt försäljningsmässigt. Varje kampanj vi gör bygger på den tidigare, det är inget kändisrace vi håller på med, säger Åsa Borg.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.