Direktmarknadsföring
Volontaire och Saatchi & Saatchi vann guld i Echo Awards
Publicerad: 29 oktober 2014, 07:50
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:24
Tre reklambyråer står för de svenska vinsterna i ”VM i direktmarknadsföring”.
Ämnen i artikeln:
Echo AwardsTre svenska byråer fanns med på shortlist när Echo Awards – världens största tävling för direktmarknadsföring – skulle avgöras i natt.
När galan, som arrangerades i samband med DMA-konferensen i San Diego, avslutades sent i natt svensk tid stod det klart att det blev utdelning för samtliga nominerade.
Saatchi & Saatchi belönades med guld för kampanjen ”Home Invasion” för Elmsta horror fest, i kategorin ”Publishing/Entertainment”.
Även Volontaire kammade hem ett guld för kampanjen ”Bullogram” för kunden Vaasan Sverige.
DDB:s uppmärksammade kampanj ”Är du Klaus Heidi?” för Lufthansa belönades med ett silver.
Därmed var det inga byråer specialiserade på direktmarknadsföring som belönades i den prestigefyllda tävlingen som ibland kallas ”VM i direktmarknadsföring”. De tre prisade byråerna är främst kända för sina reklam- och pr-uppdrag.
I fjol gick det bättre för de rena dm-specialisterna, då både Smicker och Mecka prisades. Även 2012 belönades Mecka med två priser.
Den fullständiga listan över alla priser är ännu inte publicerad. Uppgifterna om de svenska vinnarna kommer direkt från branschorganisationen Swedmas utsände på plats i San Diego.
LÄS ÄVEN:
Här är de svenska vinsterna i Echo Awards 2014
GULD
Byrå: Saatchi Saatchi
Kund: Elmsta horror fest
Kampanj: Home Invasion
Kategori: Publishing/Entertainment
Byrå: Volontaire
Kund: Vaasan Sverige
Kampanj: Bullogram
Kategori: Product manufacturing and distrubution
SILVER
Byrå: DDB
Kund: Lufthansa
Kampanj: Är du Klaus Heidi?
Kategori: Travel and Hospitality and Transportation