Direktmarknadsföring
USA:s marknadsförare går till motattack
Publicerad: 15 oktober 2012, 19:38
Minuterna före Chris Anderson skulle öppningstala på marknadsföringskonferensen DMA 2012 i Las Vegas gick DMA:s vd Linda A Woolley till hårt angrepp på USA:s politiker – och aviserade ett nytt initiativ som ska skydda marknadsföringsbranschen från ytterligare lagstiftning.
Insamlandet och användandet av information om konsumenterna spelar en central roll för direktmarknadsföringens möjligheter att nå rätt kunder med relevant information.
Men branschen är i USA sedan en tid tillbaka under hård attack från politiker som vill inskränka företagens möjligheter att samla in och spara information om konsumenterna. Allt för att skydda de enskilda medborgarnas integritet.
Bland annat gick åtta kongressledamöter, fem demokrater och tre republikaner, i augusti ut och krävde svar från nio företag – så kallade ”data brokers” som säljer detaljerad information om konsumenter på individnivå – på en rad frågor om deras verksamheter och hur de använder sina omfattande kunddatabaser.
Direktmarknadsföringsorganisationen DMA sparkade bakut och skickade ett syrligt svar till politikerna.
”DMA är bekymrade över att er skrivelse tycks ifrågasätta legitima kommersiella verksamheter som är nödvändiga för jobbskapande, ekonomisk tillväxt och globalt ledarskap”, skrev DMA:s vd Linda A Woolley, och fortsatte:
”I den digitala tidsåldern utgör informationsbaserad marknadsföring bränslet i den amerikanska ekonomins motor”.
I välkomsttalet till direktmarknadsförarnas konferens DMA i Las Vegas målade Linda A Woolley upp en dyster bild av hur framtiden för marknadsförare kan se ut. Hon beskrev en verklighet där i stort sett ingen information kan samlas in utan att konsumenterna ger sitt aktiva medgivande.
För att förhindra ett sådant scenario startar DMA nu det nya initiativet DDMI, Data-Driven Marketing Institute.
Målet är att samla hela den amerikanska marknadsföringsbranschen i en gemensam kampanj som ska sprida budskapet om de ”otaliga sätt” som informationsbaserad marknadsföring gynnar konsumenterna och driver ekonomin framåt.
Något som förhoppningsvis ska leda till att politikerna slutar att vapenskramla och att marknadsföringsbranschen får fortsatt förtroende att själva sanera sin verksamhet.
Linda A Woolley konstaterade senare på en presskonferens att konsumenternas beteende talar för att de – till skillnad från politikerna och vissa journalister – inte har några problem med att företag samlar, sparar och använder deras uppgifter.
– Om de hade det skulle de sluta att göra det de gör idag. De skulle sluta att använda sina mobiler på ett visst sätt, de skulle sluta att signa upp sig för lojalitetsprogram, de skulle sluta att ladda ner appar, och så vidare, säger Linda A Woolley.
DMA uppmanar sina medlemmar att medverka i kampen via sajten the-dma.org/ddmi.