Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Direktmarknadsföring

USA:s kris slår mot DMA

Publicerad: 15 Oktober 2012, 05:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:04

När Amerikas företag drar åt svångremmen drabbas världens största direktmarknadsföringskonferens DMA – som krymper år efter år.


Ämnen i artikeln:

Swedmadma

Värdens största ekonomi, USA, har mer eller mindre varit i ett konstant krisläge sedan finanskrisen 2008, vilket har slagit hårt mot stora delar av reklambranschen.

Linda Woolley, tillförordnad vd för the Direct Marketing Association (DMA) hävdar dock att direktmarknadsföringsbranchen står emot de bistra vindarna.

– Det är en ljuspunkt i USA:s ekonomi, som vi ju alla vet har sina problem, säger Linda Woolley.

Direktmarknadsföring är mycket stort i USA jämfört med Sverige.

– Vi står för 8,7 procent av bruttonationalprodukten i landet, säger Linda Woolley.

Men den tuffa ekonomiska situationen – som gör att Amerikas företag och konsumenter håller hårdare i sina dollar – tycks uppenbarligen ha påverkat DMA, som kallar sig världens största konferens för direktmarknadsföring.

I år väntas, enligt flera källor, preliminärt 8 000 deltagare. Det kan jämföras med rekordet som ligger på uppemot 15 000 besökare. Förra året var siffran, enligt DMA:s före detta vd Larry Kimmel närmare 10 000.

En av utställarna på DMA som Dagens Media talar med bekräftar bilden.

– Det brukade vara mycket större. Nu blir DMA mindre och mindre för varje år, säger utställaren som jobbar för ett direktmarknadsföringsbolag från New York.

De brukade under ”the boom years” skicka uppemot 30 personer på DMA. I år är de blott en handfull.

Även den svenska delegationen har krympt, från förra årets rekord på omkring 70 personer, till omkring 54 personer. En siffra som ändå är hög sett till Sveriges storlek.

Men Linda Woolley vägrar att ställa upp på att besöksantalet skulle ha minskat.

– Men när jag började i maj så lovade jag styrelsen att det skulle bli minst lika bra som förra årets konferens i Boston, och vi har slagit den siffran.

Hur många besökare har ni år?

– Jag vet inte vad den exakta siffran är, folk kan registrera sig på plats.

Vad var förra årets siffra?

– Det har jag inte i huvudet. Det får vi återkomma till.

Vad kan besökarna som är här vänta sig i år?

– Vi har väldigt många programpunkter varav många handlar om ny teknologi och nya sätt att nå konsumenter. Jag tror att det kommer att bli toppen.

Linda Woolley tog över som vd för DMA efter att Larry Kimmel – en man som presenterades som något av en drömrekrytering för organisationen 2010 – hastigt bestämt sig för att sluta i maj i år. Nyligen tvingades hon i amerikansk branschpress kommentera nedskärningar på åtta personer inom DMA.

Fotnot: DMA:s presschef har lovat att återkomma med exakta siffror över besöksantalet. Det löftet har hittills inte hållits.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Swedmadma

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.