Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Direktmarknadsföring

United och Macys utses till årets marknadsförare

Publicerad: 16 Oktober 2012, 17:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Världens största lojalitetsprogram – med 90 miljoner kunder – prisas med utmärkelsen ”Marketer of the year”.


Ämnen i artikeln:

Echo AwardsDirektmarknadsföringSwedmaDagens Media i USA

United blev under 2010 världens största flygbolag genom en fusion med Continental.

Därmed skapades även vad som kallas världens största lojalitetsprogram ” MileagePlus”, med hisnande 90 miljoner konton.

Under tisdagsmorgonen avslöjade DMA, branschorganisationen för direktmarknadsföring i USA, att arbetet med lojalitetsprogrammet ger United utmärkelsen ”Marketer of the year”.

– De hade den svåra utmaningen av att hantera det största lojalitetsprogrammet världen, sade Matt Blumberg, styrelseordförande för DMA när han delade ut priset på Mandalay Bay i Las Vegas.

United jobbar bland annat med Acxiom och Wunderman. Valet att ge United priset ses som kontroversiellt då bolaget ofta hamnar på osmickrande listor över Amerikas minst omtyckta flygbolag. Kundservice anses vara en akilleshäl för bolaget. 

I år valde DMA att ge priset till två företag. Även detaljhandelsföretaget Macys fick priset. Detta för sitt arbete med sin kundklubb.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.