Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Direktmarknadsföring

"Två helt olika undersökningar"

Publicerad: 1 November 2011, 06:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:52

Turerna kring Sifos och Postens undersökning om direktreklam fortsätter. Postens presschef Per Ljungberg är kritisk till en jämförelse mellan Postens och Hanne K Larssens undersökningar.


Ämnen i artikeln:

SifoPosten

Dagensmedia.se har tidigare skrivit om de olika slutsatser som framkom i Sifo och Postens undersökning respektive analysföretaget Hanne K Larssens.

I Postens undersökning framgick att 42 procent av svenskarna helst vill ha reklamen i brevlådan. I Hanne K Larssens undersökning var det 17 procent som föredrog direktreklam.

Per Ljungberg, presschef på Posten, tycker inte att Hanne K Larssens undersökning är jämförbar med Postens.

– Det är två helt olika undersökningar, de går inte att ställa mot varandra. Vi var ute efter vad ett riksrepresentativt urval tycker. Hanne K Larssen har undersökt vad 164 personer på stan i Göteborg och Stockholm tycker, säger han till dagensmedia.se.

Postens undersökning bygger på telefonintervjuer med 1000 personer runt om i Sverige, Hanne K Larssens undersökning bygger på 164 intervjuer på stan i Stockholm och Göteborg.

– Jag lämnar åt andra att avgöra vad man kan dra för slutsatser av Hanne K Larssens undersökning. Men vi på Posten är alltid nogranna med att statistiskt säkerställa våra undersökningar. Vi skulle aldrig dra några slutsatser om vad Sveriges befolkning tycker av att fråga 164 personer på stan i Stockholm och Göteborg, säger Per Ljungberg.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SifoPosten

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev