Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Direktmarknadsföring

Tore Thallaug: "Vi har 'brassat på' med teknik men har kanske glömt vad vi egentligen ska få ut av det"

Publicerad: 6 Oktober 2015, 07:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:27

KRÖNIKA. Årets DMA-konferens - för världens direktmarknadsförare - är relativt fritt från förra årets hajpade begrepp som Big Data, Social Media och Digital revolution. Nu handlar det mer om helheten och marknadsföringens roll, skriver Tore Thallaug.


Ämnen i artikeln:

dma

På plats i Boston USA och årets DMA konferens &THEN. Som alltid ett gigantiskt evenemang med Key Note talare, sessions och utställare.

Via den nerladdade appen har jag planerat och valt ut mina ”sessions” och skapat min egen agenda. Det blev ett digert program – spännande. Som alltid blir det säkert lite korrigeringar och omflyttningar längs vägen. Det fina med DMA-konferenserna är att man utan problem kan lämna en ”session” om den inte visar sig uppfylla förväntningarna, och sticka över till en annan, no hard feelings.

Efter att ha studerat årets program och valt ut de ”sessions” jag tänker gå på, kan jag konstatera att det i år är relativt fritt från de senaste årens ”hajpade” begrepp såsom Big Data, Social Media, Digital revolution etc. Det handlar mer om kombinationer och hur vi får ihop helheten. Det är också en hel del kring marknadsföringens och marknadsförarnas roll i dagens och för den delen, morgondagens situation.

Det känns som om fascinationen över alla nya möjligheter har mognat till en insikt, att vi behöver lägga pusslet och inte bara slänga ut alla bitar på bordet. Borta är också ”stridstupparna” för kanalen x,y eller z. Nu handlar det mycket mer om hur vi kan göra smarta kombinationer och att olika kanaler drar fram varandra till en bra mix och total affärsnytta. Kanske är omdefinitionen av konferensen &THEN precis vad det handlar om. Vi har under en tid ”brassat på” med teknik och kanalutveckling men vi har kanske glömt vad vi egentligen ska få ut av det. Får vi inte med oss honnörsord som relevans, hållbarhet och långsiktighet får vi helt enkelt inte ihop pusslet.

Vi är cirka 60 svenska marknadsförare på plats och om vi alla kan dra några lärdomar per person blir det en massa vettiga och vederhäftiga insikter att ta med sig hem till Svedala. Vid frukostar, luncher, pauser, middagar och eventuellt nattsudd är det många härliga diskussioner och erfarenhetsutbyten som sker. DMA ”over here” och &THEN är kanske inte svaren på gåtan men det är definitivt ett nyttigt inslag och en möjlighet att få nya insikter som ger oss en chans att skruva lite till på det vi gör därhemma.

Idag har jag bland annat lyssnat till och fått en chans att byta några ord med Blake Mycoskie Toms One for One och Kevin Roberts Saatchi & Saarchi, stort...

Tore Thallaug,

vd på Swedma

LÄS OCKSÅ:


Ämnen i artikeln:

dma

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.