Tesco-boss till Guldnyckeln

Tescos förre koncernchef Sir Terry Leahy kommer till Guldnyckeln – som får Kaplan RM som huvudsponsor.

Tidigare har stora leverantörer som PAR och Bring Citymail varit huvudsponsor för Guldnyckeln, Swedmas tävling i direktmarknadsföring.

I år tar ett betydligt mindre bolag det ansvaret. Kaplan RM, som i dag kallar sig ett konsultbolag inom ”loyalty management”, är årets huvudsponsor.

Johan Nordenström, vd för Kaplan RM, vill inte avslöja hur mycket pengar bolaget lägger på sitt sponsorskap.

– Det handlar om betydande summor, men det är konfidentiellt, säger han.

För Kaplan blir sponsorskapet ett sätt att sätta fokus på den omvandling som Johan Nordenström menar att direktmarknadsföringsbranschen genomgår.

– Frågan om loyality managment måste lyftas från den vanliga dm-nivån till att handla om en vidare fråga. Vi vill lyfta frågan om lönsamma kundrelationer till den nivå där den hör hemma, högst upp i företagens organisationer och ledningsgrupper, säger han och fortsätter:

– Sedan handlar det såklart också om att bjuda branschen på en stor fest.

Samarbetet mellan Kaplan RM och Swedma kring årets Guldnyckeln började diskuteras under DMA-konferensen i Las Vegas i höstas.

– Det har varit många, långa och glada diskussioner, säger Eva-Lotta Laurin, vd för Swedma.

Tillsammans har Swedma och Kaplan RM lyckats få en internationell storspelare på kroken. Huvudtalare på Guldnyckelns inspirationsdag blir Sir Terry Leahy, som under sina 14 år som koncernchef på den brittiska kedjan Tesco bröt ny mark när det kommer till att jobba med kundlojalitet och kundrelationer.

– Han grundade Tescos kundkort och var en föregångare inom att kartlägga köpbeteenden och i att bygga lojalitet. Det är samma frågor som vi på Swedma jobbar med, säger Eva-Lotta Laurin och tillägger:

– Det är en finfin matchning, och vi är jätteglada över att Terry Leahy kommer till Guldnyckeln.

Andra nya talare är bland andra Lars Silberbauer, chef för sociala medier på Lego group, Jerry Engström, global marknadschef på Fjällräven, Ulf Hermansson Samell, marknadschef på SAS, Anna Karin Holck, försäljningschef på MQ samt Magnus Johansson, marknadschef på MQ.

Övriga sponsorer till Guldnyckeln är:

• Posten

• Bring Citymail

• Svensk Direktreklam

• Par

• Direkt Media

Erik Wisterberg

Publicerad 2013-01-28 08.33Uppdaterad 2015-12-06 13.58

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: