Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

Terry Jones: "Ingen vill ta en risk"

Publicerad: 19 Mars 2015, 14:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:08

Att våga förlora är nyckeln till ett framgångsrikt företagande, hävdar Travelocity-grundaren Terry Jones.


Under Guldnyckeln föreläste Terry Jones, grundare av travelocity.com och kayak.com, om innovationer och förändring.

– Världen brukade vara simpel och marknadsföring var en enkelriktad väg. Det förändrades när internet kom och användare började skapa egen information. Folk började skriva, sälja och betygsätta, säger han.

Enligt honom har detta gjort att folk är mer engagerade än tidigare, men att det trots detta finns en stor del så kallad ”black data” som är ostrukturerad och inte används på ett bra sätt.

– Mitt flygbolag vet att jag alltid vill sitta på samma plats, men det är en information de aldrig använder, säger Terry Jones.

Han säger också att företag måste bli duktigare på att förändra sig. En viktig del i detta är att våga misslyckas.

– Vi måste bli bättre på det. Detta är något som tillåts i sport och överallt, men inom företagsamhet är det som att det är farligt att misslyckas. Det är galet, säger Terry Jones och fortsätter:

– Det är ett problem att ingen vill vara i ett lag som förlorar och att ingen vill ta en risk. Det är när man vågar misslyckas som kan också har något att vinna.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.