Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Direktmarknadsföring

Täta vd-byten ett problem för Swedma

Publicerad: 28 Juni 2013, 07:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:41

Eva-Lotta Laurin blir den fjärde vd:n som lämnar Swedma under den senaste fem årsperioden.


Ämnen i artikeln:

GuldnyckelnDirektmarknadsföringSwedma

I går berättade Dagens Media att Eva-Lotta Laurin sagt upp sig från vd-rollen för intresseorganisationen för direktmarknadsföring efter mindre än två år på posten.

I dag uttrycker Swedmas styrelseordförande Jonas Edström sin reaktion över beskedet.

– Det är tråkigt så klart. Jag upplever henne som både kompetent och trevlig. Samtidigt har jag förståelse för att hon antar en ny utamaning och går vidare.

Vilka är hennes främsta insatser under tiden på Swedma?

– Framför allt har hon lyft Guldnyckeln till nya höjder och höjt vårt medlemsantal. Under våren har hon också gjort en stor insats för att få ut information och skapa debatt kring den nya europeiska datalagstiftningen.

Eva-Lotta Laurin kommer att vara kvar på Swedma fram till november. Fram tills dess kommer Jonas Edström att kliva in parallellt.

Under de senaste åren har Swedma haft svårigheter att behålla sina vd:ar. Av de senaste fyra har ingen stannat mer än tre år på posten.

– Att byta vd ofta skapar turbulens. Swedma är en bra marknadsföringsplats för den som vill gå vidare. Det blir ett problem eftersom vi är en liten organisation som har svårt att erbjuda guld och gröna skogar, säger Jonas Edström.

Vilka egenskaper letar ni efter hos hennes efterträdare?

– Vi söker framför allt en person som kan sälja in Swedma till potentiella medlemmar och som vet hur direktmarknadsföringsbranschen fungerar. Finns juridsk kompetens så är det också ett plus.

Helen Preutz


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.