Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Direktmarknadsföring

Swedmas vd Tore Thallaug: "Respekt och relevans åt alla"

Publicerad: 6 Mars 2015, 07:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

DEBATT. Att tro att man kan rädda sin gamla affärsmodell genom att bara höja volymen och strunta i mottagarens upplevelse, kommer att straffa sig, skriver Swedmas vd Tore Thallaug.


Ämnen i artikeln:

Swedma

Med direkt och datadriven kommunikation förbättrar näringslivet förutsättningarna för framgångsrik kundbearbetning, vare sig det gäller att bearbeta befintliga eller blivande kunder.

För det första ser vi det med bidragen som tävlar i Guldnyckeln i år, de har en otroligt hög kreativ höjd och de redovisar fina resultat och bra effekt för uppdragsgivarna – i slutänden handlar ju allt om avkastning på insatt kapital.

För det andra finns det ett antal parametrar som talar till den direkta och datadrivna marknadsföringens fördelar.

Med kund- och köphistorik samt jämförelser med externa urval kan vi skräddarsy målgrupper, inte sällan ner på individnivå, för att skapa bästa möjliga relevans i kommunikationen. När vi kombinerar det med ”Nej tack till reklam” och NIX-registren, kan vi som ingen annan disciplin tillvarata och respektera önskemålen hos dem som inte vill bli kontaktade. Vilket inte minst är viktigt när så många andra fastnat i att med högsta volym och skarpast ljus tränga igenom mediabruset.

Om valet i stället är långsiktig och hållbar kommunikation, är relevans och respekt honnörsord som måste finnas med. Dessutom måste vi kunna redovisa konkreta och vederhäftiga resultat för uppdragsgivarna. Det är lätt att nå ut men svårt att nå fram. Allt handlar i slutändan om effekt.

Jag gillar inte att klanka ner på andra, vi spelar ändå matchen i samma lag, även om vi besätter olika positioner.  Men det som nu utspelar sig på till exempel flera webbsidor i medie- och nyhetssfären kan bara trasa sönder förtroendet för såväl reklam- och marknadsföringsbranschen som för de varumärken som syns där.

Vill jag läsa nyheter ger jag till slut upp. Låt mig ge ett exempel: Jag älskar ishockey och jag har följt Frölunda sedan koltåldern. Om jag går in på någon av dessa nyhetssidor möts jag av en reklamskur som nästan skrämmer iväg mig direkt.

Men jag framhärdar och rullar ner sidan till sporten för att få reda på hur ställningen är i Frölundamatchen. Men något resultat får jag inte såvida jag inte klickar mig vidare genom ett par sidor till, varje gång med en ny reklamskur som följd. Allt för att jag ska ”skapa klick”.

Men efter att under en stund ha hjälpt till att vässa säljargumenten för den innevarande hemsidan med mina många klick, har jag ännu inte fått fram något resultat. Jag ger upp och går in på text-tv och får ett resultat direkt. Varumärkena för nyhetssidan och de företag jag eventuellt hann uppfatta i bruset har fått sig en törn.

Jag kan köpa att jag i pauserna får stå ut med det eviga tjatandet om ”live-odds” när jag följer matchen på tv – utan reklaminslagen där hade jag inte kunnat se matchen och jag kan ju alltid gå och hämta en öl under tiden – men om jag inte har möjlighet att välja bort det som inte intresserar mig blir det fel.

För tillfället diskuteras det mycket om reklam och marknadsföring. Många talar om reklamtrötthet, ja, till och med om reklaminfarkt. En orsak är förmodligen att det finns alldeles för mycket irrelevant kommunikation och att mottagaren inte alltid behandlas med respekt. Alla kan vi väl göra fel och missa i logiken, men att tro att man ska rädda sin gamla affärsmodell i en annan kontext genom att bara höja volymen och strunta i mottagarens upplevelse, kommer ofelbart att straffa sig.

Aktörerna inom den direkta och datadrivna marknadsföringen har gått genom ekluten, de har lärt sig sin läxa och står i dag starkare än någonsin.

All reklam och marknadskommunikation tjänar på att bygga sina aktiviteter långsiktigt och hållbart genom att på ett relevant sätt visa respekt för mottagaren. All marknadskommunikation blir alltmer direkt och datadriven till sin karaktär.

Det är bra, för det tjänar vi alla på – såväl branschen som företagen och inte minst konsumenterna.

Tore Thallaug,

vd på Swedma

Swedma är branschorganisationen för de företag och organisationer som arbetar med direkt och datadriven marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

Swedma

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev