Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

Swedma ökar – gör vinst

Publicerad: 1 Juni 2011, 08:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:08

Efter förlusten 2009 ökar Swedma nu intäkterna – och visar svarta siffror.


Ämnen i artikeln:

GuldnyckelnSwedmaMikael von Ekensteen

Direktmarknadsförarnas bransch- och intresseorganisation Swedma, som bland annat genomför tävlingen Guldnyckeln, omsatte 11,2 miljoner kronor under 2010. Det är en ökning med 11 procent jämfört med 2009.

Organisationen, vars finansiering vilar tungt på medlemsavgifter, har också vänt till vinst. Resultatet skrivs till 245 000 kronor – vilket är en förbättring på omkring en halv miljon kronor jämfört med året innan, då organisationen gick back.

–  Det känns väldigt bra. Vi har ökat medlemsstocken och jobbat mer med aktivitetsbaserad finanseiering, vilket har fallit väl ut, säger vd:n Mikael von Ekensteen.

Bland annat blev årets upplaga av Guldnyckeln en bra affär – med en resultatförbättring på omrkring 900 000 kronor, vilket kommer att synas i nästa bokslut.

Vad står på er agenda 2011?

– Dels är det Spar-frågan som fortfarande är högaktuell. Dels handlar det om att fortsätta att öka medlemsbasen.

Enligt Swedmas årsberättelse har medlemsstocken vuxit med 15 procent under 2010.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.