Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Direktmarknadsföring

Swedma: "En oinitierad motion"

Publicerad: 25 Oktober 2010, 11:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:34

Mikael von Ekensteen, vd på dm-branschens intresseorganisation Swedma, går till angrepp mot de tre miljöpartisterna som vill stoppa direktreklamen.


Ämnen i artikeln:

DirektmarknadsföringSwedmaMikael von Ekensteen

Oadresserad direktreklam ska endast skickas till de som aktivt bett om den. Det kräver tre miljöpartister i en nyligen inlämnad motion.

Swedmas vd Mikael von Ekensteen reagerar starkt på politikernas förslag.

– Motionen är nästan ett övertydligt exempel på hur det kan se ut när idealister vill lägga livet tillrätta för andra människor, utan att ens ha rudimentära kunskaper i ämnet. Tvärt emot vad motionsskrivarna tror så är friheten att få marknadsföra sina varor och tjänster avgörande för det välstånd vi har idag och frågan är hur det lokala näringslivet skulle klara sig utan dr. Det är en väldigt oinitierad motion, säger Mikael von Ekensteen till Dagensmedia,se.

Han påpekar att motionen saknar fakta om hur direktreklamen påverkar miljön. Istället levereras endast plattityder, säger han.

– Mindre än en halv procent av skogsavverkningen går till att producera direktreklam. Dagstidningar utgör en dryg procent. Dessutom missar man konsumentperspektivet, mer än hälften av alla svenskar använder sig av information i sin dr för att planera sina inköp och spara pengar och det går utmärkt att avsäga sig reklamen.

Hur jobbar ni som intresseorganisation för att påverka politikerna?

– Man får agera när den här typen av nyheter kommer. Som marknadsförare måste vi också jobba mer med relevans, och se till att inte störa folk med felaktiga meddelanden i fel kanaler. Jag tycker att dr klarar sig bra och man har möjlighet att tacka nej.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.