Gå direkt till textinnehållet

Svepet blir Uppslaget

Dr-paketet Svepet byter namn. I dag dimper 3,5 miljoner exemplar av ”Uppslaget” ned i konsumenternas brevlådor. Med nya "Plusset" får annonsörerna dessutom spottar i TV4.

Som Dagensmedia.se tidigare berättat har Posten under en tid sett över namn och form på sitt dr-paket Svepet.

Från och med i dag, torsdag, relanseras paketet under namnet ”Uppslaget”. Bland annat har Posten förändrat form och design och lagt till redaktionellt material på första sidan.

– Vi satsar hårt på dr under året och kommer att göra flera insatser för att stärka det, både adr och odr. Vi börjar med Uppslaget och hoppas att med detta höja mottagarvärdet, säger Stefan Lundström, chef för reklam och media på Posten.

En ny del är också ”Plusset”, där annonsörerna förutom utrymmet i dr-paketet också syns i reklamfilmer i TV4. Detta efter ett samarbete mellan Posten och TV4, som slöts i höstas.

– Då får annonsören både vår räckvidd och TV4:s räckvidd och impact, säger Stefan Lundström.

I den delen vill Posten få in fler premium- och livsstilsvarumärken.

– Omgörningen gagnar våra befintliga kunder, men vi vill också locka nya annonsörer. Dessutom är allt klimatcertifierat, säger Stefan Lundström.

Åtta annonsörer inklusive Ica, Kjell & Co Ur & Penn, har hittills nappat på erbjudandet och de första tv-spottarna gick upp på tisdagen.

Som en morot kommer Posten att ge mediebyråerna provision på det det utrymme som de förmedlar till ”Plusset”.

– Vi har satt en provision på 4 procent, det är egentligen ganska logiskt, säger Stefan Lundström.

Ersättningar till mediebyråerna är dock ett inte helt okontroversiellt grepp. Tidigare hade Sveriges Annonsörer haft rekommendationer på mediebyråersättningar, som organisationen kallade AMBE, men organisationen tvingades ta bort dem efter ett beslut från Konkurrensverket.

Då var också tanken att hela mediebyråersättningen skulle tillfalla annonsören - men så var dock inte alltid fallet.

Förra året gick dessutom tv-kanalerna ut och sa att de skulle montera ned den gamla modellen, och snart följde andra medieslag efter.

– Vi agerar som andra medier, det är en hanteringsersättning som kan gå både till kund och byrå, det är upp till dem att förhandla, säger Stefan Lundström.

Bruttopriset är 200 000 kronor. För det får en annonsör en kupong på baksidan av Plusset, 90 trp i TV4:s kanaler, samt placering på kampanjsajten.

Martin Schori

Publicerad 2010-01-28 05.58Uppdaterad 2015-12-06 16.02

Dela artikeln: