Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

Strålfors köper in sig i Friends & Tactics

Publicerad: 12 Augusti 2013, 11:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38

Direktmarknadsföringsföretaget Strålfors köper in sig i dm-byrån Friends & Tactics.


Ämnen i artikeln:

Scholz FriendsFriends Tactics

Strålfors ägs av Postnord, som bildades 2009 genom en sammanslagning av Post Danmark och svenska Posten. Strålfors erbjuder bland annat print och kuvertering, logistik och elektronisk kommunikation.

Strålfors köper nu 30 procent av Friends & Tactics, som ägs av Magnus Widgren, Arvid Svanvik och Pär Roosvall.

Parterna har samarbetat sedan byrån drog igång början av förra året.

– Som byrå betyder det här att Friends & Tactics får en betydligt stabilare grund än en vanlig konsultverksamhet och vi får en strategisk tyngd i verksamheten. En utmaning för dagens dm/rm-byråer är att effektivt kombinera postala och digitala kanaler. Samarbetet med Strålfors ger oss de plattformar vi behöver för att lyckas med detta, säger Magnus Widgren, vd på Friends & Tactics och Scholz & Friends.

Hur stor är köpeskillingen?

– Jag har lovat att inte berätta det.

Inte heller Strålfors försäljnings- och marknadschef Henrik Kihlberg vill berätta hur mycket företaget betalar för sina 30 procent av Friends & Tactics.

Bakgrunden till köper är att Strålfors vill erbjuda sina kunder en helhetslösning med fokus på effekt.

– Vi vill vara med i hela kedjan och erbjuda också kreativa tjänster och kunskap om hur man skapar effekt. Sådan kompetens har vi inte haft tidigare, säger han.

Vad innebär det här för Strålfors i förlängningen?

– Vi går allt mer mot att bli kommunikationslösningsföretag och vi vill upp i värdekedjan och jobba mer med att hjälpa kunderna att öka deras försäljning och kundlojalitet.

Friends & Tactics omsatte 11,4 miljoner kronor under bolagets första verksamhetsår, som sträcker sig från mars-december 2012. Byråintäkten landade på 7,3 miljoner kronor och rörelseresultatet blev 341 000 kronor.

Byrån har sju anställda.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.