"Stora företag måste bli bättre på att agera som små företag"

2015-03-19 13:50 Andreas Gabrielsson  

I en ständigt växande digital värld blir kundlojaliteten allt viktigare. Jeremy Waite på Salesforce Marketing Cloud ger sina bästa tips.

Under ett seminarium på Guldnyckeln talade Jeremy Waite, head of digital strategy på Salesforce Marketing Cloud om utmaningarna när det gäller direktmarknadsföring.

En av de stora utmaningarna, enligt honom, är att bli snabbare samtidigt som man bygger en kundlojalitet.

– I dag är människors attention span runt fem sekunder. Världen blir snabbare och snabbare och det gäller att förstå vad kunderna vill se och hur man fångar deras uppmärksamhet, säger Jeremy Waite.

Enligt honom kommer det digitala universumet år 2020 vara tio gånger så stort som i dag. Samtidigt kräver kunderna ett mer personligt förhållande till företagen.

– Skriver någon ett direkt meddelande, exempelvis på Twitter, till ett företag så förväntar sig 42 procent av kunderna ett svar inom en timme. Stora företag måste bli bättre på att agera som små företag, säger Jeremy Waite och fortsätter:

– Minns du hur det var när du gick in i en kvartesbutik och visste att säljaren inte skulle börja sälja något direkt utan först pratade om din hund, din familj och din bil? Det är dit vi måste gå.

Enligt Jeremy Waite borde det till stor del göras genom fler chief data officers, som ska göra att det satsas mer på att analysera så kallad big data i realtid.

– Har vi den bästa datan kan vi också göra de bästa besluten, säger han.

Andreas Gabrielsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt