Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Direktmarknadsföring

"Reklamen hackar sönder programmen"

Publicerad: 3 september 2010, 04:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Caroline Helmersson-Olsson, socialdemokratisk riksdagsledamot, tycker att det är för mycket reklam i tv.


Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

 

Caroline Helmersson-Olsson (s)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Jag tycker att det är för mycket reklam på tv.  Det hackar sönder programmen, tar för mycket tid och riktas för mycket till barn.

 

Mikael Damberg (s)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja, när det gäller barnreklam.

Varför?

– För att vi ser at barnreklam når Sverige via andra länder och jag tycker inte det är bra.

 

Josefin Brink (v)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Nej.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja, i någon mån.

Varför?

– Det är inget jag driver, men det är inte självklart att reklam ska få breda ut sig överallt i det offentliga rummet och tränga undan annat. Det är en demokratisk fråga om man ska behöva betala för att få ut något i det offentliga rummet.

Om undersökningen

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras inställning till reklam. 291 valde att svara, medan 29 avstod och 29 svarade inte alls.

Redaktionen Dagens Media

Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev