Få hela storyn
Starta din prenumeration
Direktmarknadsföring
Publicerad: 16 september 2010, 04:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39
Moderaten Lennart Hedqvist undrar hur viktig reklamen egentligen är för samhället.
Ämnen i artikeln:
Dagens ReklammotståndareDagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.
Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.
Lennart Hedqvist (M)
Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?
– Ja, frågan är hur viktig?
Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?
– Ja.
Varför?
– Eftersom att det är lite väl omfattande i vissa medier, men det bör branschen själv klara av. Sedan finns det ju en del begränsningar idag för till exempel alkohol-reklam som bör finnas kvar.
Kristina Zakrisson (S)
Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?
– Ja, både och.
Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?
– Det är lika svårt att säga där.
Varför?
– Reklam mot barn kan man ju vara skeptisk till, men jag tror att det fungerar bra med de begränsningar vi har idag.
Solveig Zander (C )
Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?
– Ja.
Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?
– Ja.
Varför?
– Jag gillar inte sexistiska reklaminslag. I övrigt tycker jag inte att det bör begränsas mer.
Redaktionen Dagens Media
Ämnen i artikeln:
Dagens Reklammotståndare