Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Direktmarknadsföring

"Reklamen är lite väl omfattande i vissa medier"

Publicerad: 16 september 2010, 04:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Moderaten Lennart Hedqvist undrar hur viktig reklamen egentligen är för samhället.


Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

 

Lennart Hedqvist (M)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja, frågan är hur viktig?

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Eftersom att det är lite väl omfattande i vissa medier, men det bör branschen själv klara av. Sedan finns det ju en del begränsningar idag för till exempel alkohol-reklam som bör finnas kvar.

 

Kristina Zakrisson (S)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja, både och.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Det är lika svårt att säga där.

Varför?

– Reklam mot barn kan man ju vara skeptisk till, men jag tror att det fungerar bra med de begränsningar vi har idag.

 

Solveig Zander (C )

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Jag gillar inte sexistiska reklaminslag. I övrigt tycker jag inte att det bör begränsas mer.

Redaktionen Dagens Media

Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev