Direktmarknadsföring
Postens reklamaffär kan utredas
Publicerad: 4 maj 2011, 13:37
Posten utreds – efter en gryningsräd mot huvudkontoret – för otillåtna rabatter riktade mot Citymails kunder. Även reklamaffären kan vara under utredning.
Det var tidigt i tisdags morse som Konkurrensverket – i en gryningsräd – slog till mot Postens huvudkontor i Solna.
Orsaken är misstanken att affärsområdet Posten Meddelande har erbjudit dolda rabatter till kunder hos konkurrenten Bring Citymail.
I Posten Meddelande ingår hela Postens direktreklamverksamhet – som årligen omsätter omkring tre miljarder kronor.
Stefan Lundström, chef för reklam- och media inom Posten Meddelande, vill inte uttala sig huruvida misstankarna gäller reklamverksamheten.
Han hänvisar istället till Postens presschef Per Ljungberg.
– Jag kan bekräfta att det är en utredning gällande Posten Meddelande. Men jag kan, av utredningstekniska skäl, inte kommentera vilka delar som berörs.
Kommer misstankarna som en nyhet för er, eller känner ni igen er i anklagelserna?
– Jag kan inte ge fler kommentarer.
Enligt uppgift till dagensmedia.se ska dock i nuläget inga specifika delar av Posten Meddelande vara undantagna Konkurrensverkets misstankar.
Posten har mycket strikta krav på transparent prissättning då bolaget är så pass dominerande på brevmarknaden. Även på direktreklammarknaden är Posten solklar marknadsdominant. Därefter kommer Bring Citymail samt Svensk Direktreklam, SDR.
En uppgiftslämnare säger till dagensmedia.se att Posten historiskt har varit mycket måna om att hålla sig på rätt sida om de speciella krav på transparent prissättning som ställs på bolaget.
Konkurrensverket har tidigare vänt sig till Stockholms tingsrätt för att få göra ett oanmält tillslag mot Postens huvudkontor – med fått avslag. Istället var det Marknadsdomstolen som gav tillåtelse till det oanmälda besöket.
Enligt beslutet, som kan laddas ned i sin helhet via länken i högerspalten, finns det enligt Konkurrensverket skäl att tro att Posten Meddelande har tillämpat ett regelvidrigt rabattsystem, men att detta kan ha skett på initiativ av enskilda säljare.
Vidare finns misstankar om att Postens egna jurister kan ha känt till detta, samt att kunder ska ha fått instruktionen att inte föra information om rabatterbjudandena vidare.
Tillståndet för tillslaget gavs för att Posten inte skulle kunna förstöra eventuella bevis.
”Marknadsdomstolen gör också bedömningen att det finns risk att bevis undanhålls eller förvanskas samt att vikten av att åtgärden vidtas är tillräckligt stor för att uppväga det intrång eller annat men som åtgärden innebär” skriver Marknadsdomstolen i sitt beslut.