Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

Nya SPAR oroar branschen

Publicerad: 25 november 2011, 05:38
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Innan året är slut släpper Infodata hanteringen av SPAR. Osäkerheten kring hur Skatteverket ska sköta uppdraget är stor. "Frågan är fortfarande inte löst", säger Mikael von Ekensteen, vd på Swedma.


Dagensmedia.se har i flera artiklar skrivit om skatteverkets övertagande av SPAR, Statens person- och adress- register, och den osäkerhet som branschen har upplevt gällande hur Skatteverket kommer att hantera den informationen.

Därför bjöd Mikael von Ekensteen nyligen in till en konferens där frågan diskuterades.

Under en övergångsperiod har Infodata fortsatt att hantera tjänsterna för SPAR parallellt med Skatteverket. Nu kommer denna övergångsperiod dock att upphöra.

– SPAR har funnit i 30 år och är världsunikt. Många är lyckligt ovetande om att de kanske måste bygga om sina system vid övergången. Det är viktigt att belysa hur viktigt detta är för informationsinfrastrukturen, säger Mikael von Ekensteen, avgående vd på Swedma, till dagensmedia.se, och fortsätter:

– Detta är en fråga som har diskuterats länge och vi börjar närma oss en definitiv övergång till nya SPAR i Skatteverkets regi och detta skapar stor oro vad gäller konsekvenserna för näringslivet, säger Mikael von Ekensteen.

Han berättar att konferensen inte var till för att hitta svar på hur man ska förändra Skatteverkets modell, utan lyfta upp frågan.

– Syftet med konferensen var att diskutera frågan på ett konkret sätt och hitta en konstruktiv väg framåt. Vi kom en bit på vägen med konferensen och öppnade upp ett politiskt intresse i frågan. Frågan är fortfarande inte löst, men bollen är i rullning, säger han.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.