Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

Ny (Mp)-attack mot reklamen

Publicerad: 26 Oktober 2010, 08:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:34

Fyra miljöpartister kräver reklamskatt för direktreklamen.


Ämnen i artikeln:

DirektmarknadsföringSwedmaMikael von Ekensteen

"Reklamskatten fyller en viktig roll för att i någon mån dämpa reklammängden och därmed reklamens negativa effekter. Direktreklamen – troligtvis den reklamform med de mest påtagliga miljöeffekterna – är dock i dagsläget befriad från reklamskatt. Det vill vi ändra på", skriver de fyra miljöpartisterna i en motion.

Beskattningen skulle enligt förslaget åläggas produktionsledet, alltså de företag som distribuerar reklamen. Eftersom relativt få företag sysslar med detta blir det enkelt att kontrollera, menar politikerna.

Postförsändelser från myndigheter, politiska partier och ideella organisationer ska dock skattebefrias.

Riksdagen har vid ett flertal tillfällen beslutat att avskaffa reklamskatten då den anses snedvrida konkurrensen mellan de olika medierna. I dag betalar till exempel tidningar och tidskrifter reklamskatt - medan till exempel radio- och tv-kanalerna slipper.

Även detta vill miljöpartisterna ändra på.

"Direktreklamen kan vara lämplig att börja med, men i ett senare skede ser vi gärna att man också på nytt prövar möjligheten att beskatta även tv- och radioreklam – något som redan idag finns i Frankrike och Grekland".

Igår kunde Dagensmedia.se berätta om att tre miljöpartister krävde att reglerna för direktreklam ändras så att det endast fick skickas till personer som aktivt sagt ja till att ta emot det.

– Motionen är nästan ett övertydligt exempel på hur det kan se ut när idealister vill lägga livet tillrätta för andra människor, utan att ens ha rudimentära kunskaper i ämnet, dundrade Swedmas vd Mikael von Ekensteen.

Enligt Dagens Medias stora riksdagsenkät är miljöpartiet det mest reklamkritiska partiet. De fyra som ligger bakom motionen - Helena Leander, Jan Lindholm, Lise Nordin och Annika Lillemets - skriver:

"Hela syftet med denna reklam är att få oss att köpa produkter vi annars inte hade köpt – annars hade inte reklamen behövts. Då våra konsumtionsnivåer i Sverige och många andra västländer redan är ohållbara är ökad konsumtion problematiskt ur miljösynpunkt".

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.