Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Direktmarknadsföring

Ny dom – fritt fram för vinreklam i brevlådan

UPPDATERAD. Konsumentombudsmannen ville stoppa The Wine Company från att skicka vinreklam med posten. Nu ger Marknadsdomstolen vinföretaget rätt – och KO tvingas betala nästan 800 000 kronor.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Publicerad: 06 Maj 2015, 10:23
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:02

The Wine Company (TWC) leverar vin direkt hem till hushåll och har bara svenska kunder.

2011 upptäckte Konsumentverket att företaget marknadsförde sitt vin genom direktreklam i brevlådan.

Då Konsumentverket ansåg att TWC:s metoder inte uppfyllde alkohollagens krav om "särskild måttfullhet" drog de företaget till Marknadsdomstolen.

Kravet om särskild måttfullhet handlar om att de som marknadsför alkohol måste vara särskilt försiktiga i reklamen eftersom de inte får uppmuntra till ökad konsumtion av alkohol. Det handlar till exempel om att reklamen inte får vara påträngande.

Konsumentverket krävde att TWC skulle få böta för sin marknadsföring och tvingas att sluta med den – om inte konsumenten själv hade beställt reklamen.

I domen skriver Marknadsdomstolen bland annat att TWC:s reklam har skickats till personer över 25 år och legat i kuvert där det framgått att reklamen handlar om just vin.

Därför har de som fått reklamen själva kunnat avgöra om de vill ta del av marknadsföringen eller inte.

Marknadsdomstolen ger TWC rätt i målet och dömer Konsumentombudsmannen att ersätta TWC:s rättegångskostnader med 751 000 kronor.

– Det här är en sammanlagd bedömning efter flera omständigheter. Skulle man ändra på någon av dem och börja skicka reklam till exempel till människor under 25 så kanske det inte skulle vara måttfullt längre, säger KO-sekretariatets jurist Gunnar Wikström till Dagens Media.

Kommer det här innebära att fler alkoholproducenter börjar skicka reklam via post?

– Nu är det ju tillåtet att göra på det här sättet, så om det kommer ske får framtiden utvisa. Men eftersom man får göra det nu så är det sannolikt.

LÄS OCKSÅ:

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.