Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

Ny danskbyrå vinnare i Echo Awards

Publicerad: 15 Oktober 2012, 19:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Den nya dm-byrån Maximus Copenhagen föddes i mars i år. I morgon vinner de sitt första pris i Echo Awards, kan dagensmedia.se berätta.


Ämnen i artikeln:

Echo AwardsSwedmaDagens Media i USA

Ur haveriet för Sepia – en byrå varit ledande inom relationsmarknadsföringen i Danmark under decennier – föddes tidigare i år Maximus.

Med finns den före detta Sepia-partnern Per Djervig-Chamby som slog sina påsar ihop med Dialog Factorys ägare Rolf Carlsen.

Årets Echo Awards, världens största tävling för direktmarknadsföring, är av naturliga skäl byråns första.

Och då blir Maximus en vinnare, avslöjade Rolf Carlsen på ett seminarium inför en liten grupp människor på Mandalay Bay i Las Vegas.

När dagensmedia.se ställer frågor om valören på priset är Rolf Carlsen dock fåordig.

– Det är en bra fråga. Jag har tidigare bara vunnit silver, så det vore ju underbart med ett guld, säger han.

Den vinnande kampanjen ”The SMARTest for miles around” gick i korthet ut på att få skolor att köpa så kallade smarta whiteboards. Något som många grundskolor – men få högre skolor – i Danmark använder.

För att övertyga rektorerna skickades individanpassade brev som hänvisade till en sajt, där rektorerna själva kunde ta reda på hur många grundskolor i deras intressesfär som redan använde smarta whiteboards. På så sätt kunde de lätt förstå att de elever som skulle börja på deras egen skola redan hade lämnat mer gammalmodiga griffeltavlor och whiteboards bakom sig.

– De fick själva skapa beviset för att känna ”wow, är det så många som redan använder smarta whiteboards så borde vi nog också göra det”, säger Rolf Carlsen.

Kampanjen genererade en ROI på nära 3000 procent.

– Jag tror att strategin och resultatet finns där. Sedan är det kreativiteten, och där är alltid frågan: Vad är kreativitet, och är den stark nog? Det är upp till juryn att bedöma.

Det blir Maximus första pris, hur känns det?

– Ja, eftersom att det är en splitterny byrå. Men jag har vunnit priser i DMA tidigare med min gamla byrå. Sedan är min partner Per är en av de mest prisade kreatörerna inom direktmarknadsföringen.

Vad betyder ett pris i Echo Awards?

– Det är inte så att telefonen börjar ringa. Men kunder vill veta om vi som byrå är bra och det kan ett pris faktiskt vara ett bevis på.

Totalt har Danmark 18 nomineringar till finalen i årets upplaga av Echo Awards. Det är en färre än förra året.

Av de svenska byråerna är det, enligt uppgift till dagensmedia.se, endast Mecka som har vinstchans i finalen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.