Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Direktmarknadsföring

Minskad förlust för Swedma

Branschorganisationen Swedma fortsätter att presentera röda siffror.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 10 Juni 2010, 05:18
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:48

Ämnen i artikeln:

SwedmaMikael von Ekensteen

2008 gjorde direktmarknadsförarnas branschorganisation Swedma ett resultat på minus 478 829 kronor. Då belastade bland annat kostader för vd-rekrytering resultatet.

För 2009 stannar förlusten på 240 878 kronor. Det framgår av Swedmas boksult som snart ska lämnas till Bolagsverket.

– Vi drabbades, likt många andra, av lågkonjunkturen. Intäkterna från aktivitetsdelen av verksamheten sjönk, säger Mikael von Ekensteen, tillförordnad vd för Swedma.

Omsättningen var i stort sätt oförändrad och landade på 9,9 miljoner kronor. Kostnaderna för vd och styrelse steg med 166 000 kronor till 996 000 kronor. Av dessa utgjordes 777 000 kronor av löneutbetalningar.

Som Dagensmedia.se i går berättade har Swedma ökat antalet medlemmar med 15 procent i år. Och Mikael von Ekensteen beräknar att Swedma gör ett positivt resultat för 2010.

– Tanken med en intresseorganisation är ju inte att vi ska lämna några stora överskott. Men vi ska inte heller göra förlust, säger han.

Ämnen i artikeln:

SwedmaMikael von Ekensteen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.