Direktmarknadsföring
Medieköpen ner 7 procent
Publicerad: 14 februari 2012, 07:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33
Medieköpen via mediebyråerna minskade med 7,3 procent i januari, jämfört med samma månad förra året.
Enligt ett pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer var dock januari 2011 en ovanligt stark månad, och volymer återgår nu till en mer normal nivå.
Sök och dr/annonsblad är de två kategorier som utvecklades bäst under januari. Sök ökade med 52 procent och dr/annonsblad med 26 procent.
TV, som står för drygt 40 procent av de totala investeringarna under januari månad, svarar för mer än hälften av nedgången, enligt Sveriges Mediebyråer. Totalt tappar tv 9 procent.
Övriga kategorier som haft en negativ utveckling är bio (-37 procent), radio (-30 procent), storstadspress (-15 procent), landsortspress (-12 procent), utomhus (-9 procent) och kvällspress (-6 procent).
– Ökningen för sök med 52 procent kan sannolikt förklaras av helårsaffärer som har fakturerats i januari och ger kanske ingen rättvis indikation för 2012 som helår, säger Håkan Gustavsson, mediechef på Aegis, i pressmeddelandet.