Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

Medieköpen 16 procent upp

Publicerad: 17 Maj 2011, 06:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:10

Medieinvesteringarna via mediebyråerna ökar med 16 procent i april jämfört med samma månad förra året. Det visar Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerMediebyråbarometern

De medieslag som ökar mest under april månad jämfört med samma period förra året är dr/annonsblad som ökar med 51,4 procent, tv, vars ökning är 25,6 procent och utomhus, som ökar 24,2 procent.

Totalt förmedlades medieutrymme för 1,3 miljarder kronor under april. Som dagensmedia.se tidigare avslöjat är tv överbokat igen – och många annonsörer befarar att förra årets tv-kaos är tillbaka.

– Det är olyckligt med efterfrågeöverskottet för tv eftersom det gör det svårt att använda tv på ett planerat sätt. Under april månad såldes det omkring 15-20 procent fler kontakter än vad som levererades, vilket gör att ökningen för tv i april kommer att behöva justeras ner efter krediteringar av underleveranser. Som en direkt konsekvens av det blev kanalerna också mer defensiva med att bekräfta bokningar för maj där ganska mycket av det som bokades inte fick plats, säger Håkan Gustafsson, mediechef på Aegis, i ett pressmeddelande.

Tryckta medier som morgonpress, kvällspress, och landsortspress har utvecklats sämre än totalmarknaden. Internet har haft en blygsam ökning på 4,1 procent.

Mediekategorier som ökar i april 2011:

Övrigt                                            80 procent

DR/Annonsblad                             51 procent

TV                                                  26 procent

Utomhus/Trafikreklam                  24 procent

Populärpress                                 16 procent

Fackpress                                      11 procent

Sök                                                 8 procent 

Landsortspress                               7 procent

Internet                                          4 procent

Storstadspress                                3 procent

Radio                                              2 procent

Kvällspress                                     1 procent

Mediekategorier som minskat i april 2011:               

Bio                                                  -15 procent

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.